Jag var idag i trakterna kring Sätila och plockade ca. två kilo kantareller. När jag skulle rensa dessa upptäckte jag att på mängder av svamparna kröp det fästingar. Är det någon annan som har haft en liknande upplevelse, eller är detta ngt. nytt med det ökade antalet fästingar? Otrevligt tycker jag.
Jag vet inte, men vi har ett rådjursstråk som går precis vid tomtgränsen(och dom äter upp min trädgård, (hatar dom)) och jag inbillar mig att fästingarna måste födas nånstans för att sedan hoppa på nån stackare, djur eller människa för att sen kunna parasitera på denna…
:o) En annan knackade på grannens dörr om jag på håll såg en fästing på hunden. Nu har jag lärt mig att kunna ta i dom och inte köra i diket ifall ngn liten rackare kommer krypande på mig. Så jag, helt ärligt hade inte heller fixat 50st på en o samma gång. Vi är ju olika m vad vi har för rädslor och den som inte har några, är rädd för att erkänna det! :o)
Här kan man se levnadcyklen för fäsingar o hur många de är när de kläck…ryyser…så tycker jag….
Jag tycker inte att fästingrädsla kan betraktas som orimlig. En icke föraktlig andel av fästingarna bär ju som bekant på otrevliga sjukdomar. Att försöka undvika “fästingbett” är väl extra viktigt för svampplockare som ju är särskilt exponerade för odjuren. Det är i af knappast något att rycka på axlarna åt.
Mitt inlägg var rätt sakligt, tycker jag, och inte ett försök att “mucka med” någon, men det verkar som om jag alldeles oavsiktligt klarade det ändå *s*
Apropå fästingrelaterade sjukdomar: “Lyme disease may affect the brain in many ways, the most common of which is a disturbance in thinking (cognition). Other symptoms that occur frequently include headache, mood swings, irritability, depression…”
http://cpmcnet.columbia.edu/dept/nyspi/flatp/lymeoverview.html
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.