0 524 visningar

29 svar

Fästingar på kantareller

Thomas

4 aug 2007 kl. 16:23

Jag var idag i trakterna kring Sätila och plockade ca. två kilo kantareller. När jag skulle rensa dessa upptäckte jag att på mängder av svamparna kröp det fästingar. Är det någon annan som har haft en liknande upplevelse, eller är detta ngt. nytt med det ökade antalet fästingar? Otrevligt tycker jag.

0

Charina Halland

4 aug 2007 kl. 16:28

Fästingarna finns inte bara på kantarellerna just nu utan nästan överallt i naturen. Hunden va full av dem efter morronens skogstur o jag hade byxbenen fulla med.

0

Nina T

4 aug 2007 kl. 16:31

Jodu, en dag var jag precis ute på stigen vid vårt hus och såg kantareller bland riset, stoppade ner handen och hade säkert 50 fästingar på handen direkt, jag skojar inte. Sprang hem i panik och tvättade mig med klorin:-)

0

cicki T Belgien

4 aug 2007 kl. 16:34

Isch!!!!!!!!Som tur är finns det inte så många häromkring.

0

Charina Halland

4 aug 2007 kl. 16:35

Varför klorin?

0

Nina T

4 aug 2007 kl. 16:42

Det var vad jag hittade först i tvättstugan, hade bråttom…kunde lika gärna blivit såpa eller nåt annat.

0

cicki T Belgien

4 aug 2007 kl. 16:46

Klorin tar ju kål på det mesta fast använder man för mycket blir man väl grön som Hulken

0

Brittis

4 aug 2007 kl. 17:07

Hua, vilken upplevelse, håret reser sig på huvudet…..

0

Thomas

4 aug 2007 kl. 17:14

Nä, jag tyckte inte heller att det va så mysigt. La hela rasket i ett vattenbad, ngt. jag normalt inte brukar göra, men men. Skjöljde sedan svamparna en och en.

0

Nina T

4 aug 2007 kl. 17:23

Mina svampar flög all världens väg när jag fick se alla fästingar på handen, den var typ helt svart av fästingar, fanns ingen tid att rädda svampen..jag måste ha hamnat i ett fästingbo eller nåt…

0

Gunilla

4 aug 2007 kl. 17:39

Bor såna verkligen? Annat än på oss å våra husdjur alltså.

0

Nina T

4 aug 2007 kl. 17:49

Jag vet inte, men vi har ett rådjursstråk som går precis vid tomtgränsen(och dom äter upp min trädgård, (hatar dom)) och jag inbillar mig att fästingarna måste födas nånstans för att sedan hoppa på nån stackare, djur eller människa för att sen kunna parasitera på denna…

0

Charina Halland

4 aug 2007 kl. 17:53

Äggen läggs definitivt inte på några djur utan någonstans i/på marken o där kläcks de.

0

Nina T

4 aug 2007 kl. 18:09

Ja och det var precis det jag lyckades pricka in…......

0

Charina Hallands

4 aug 2007 kl. 18:14

Då är det väl bara att skrapa av dem o fortsätta att plocka…
No big deal.

0

Nina T

4 aug 2007 kl. 18:26

Jag skulle vilja se dig skrapa bort 50 fästingar samtidigt och fortsätta plocka svamp..men du är kanske helt oberörd och immun…

0

Charina Halland

Nina T

4 aug 2007 kl. 18:33

varför har du så dålig ton? Har inte varit på svampforumet på länge men när jag ser ditt namn så kommer jag ihåg att du hade det redan då....

0

Brittis

4 aug 2007 kl. 18:36

:o) En annan knackade på grannens dörr om jag på håll såg en fästing på hunden. Nu har jag lärt mig att kunna ta i dom och inte köra i diket ifall ngn liten rackare kommer krypande på mig. Så jag, helt ärligt hade inte heller fixat 50st på en o samma gång. Vi är ju olika m vad vi har för rädslor och den som inte har några, är rädd för att erkänna det! :o)

0

Totte Gbg

4 aug 2007 kl. 20:22

Här kan man se levnadcyklen för fäsingar o hur många de är när de kläck…ryyser…så tycker jag….

http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/jourhavandeforskare/jourhavandebiolog/ryggradslosadjur/fastingar.4.18fc9baff6275048180001564.html

0

Charina Halland

4 aug 2007 kl. 20:23

Jag har ingen dålig ton. Tycker bara att det är inget att hetsa upp sig för.Fästingar finns i skogen o naturen, det får vi leva med. Vill du ha svamp så kanske du får stå ut med omaket med fästingplockandet!

0

Gunilla

4 aug 2007 kl. 20:57

Instämmer med charina- fästingar å annat otyg hör till! bara att tåla- även om de iofs är otrevliga!

0

cicki T Belgien

4 aug 2007 kl. 21:03

Tja, har man något val?

0

Charina Halland

4 aug 2007 kl. 21:08

Man får ta det onda med det goda. Annars finns det champinjoner i affären.Garanterat fästingfria!

0

Nina T

5 aug 2007 kl. 03:05

Ja nu var det ju inte fästingarna jag främst hängde upp mig på, dom har jag levt med alltid, jag sa att jag tycker att du har en dålig ton.

0

b

5 aug 2007 kl. 10:11

Jag tycker inte att fästingrädsla kan betraktas som orimlig. En icke föraktlig andel av fästingarna bär ju som bekant på otrevliga sjukdomar. Att försöka undvika “fästingbett” är väl extra viktigt för svampplockare som ju är särskilt exponerade för odjuren. Det är i af knappast något att rycka på axlarna åt.

0

Charina Halland

5 aug 2007 kl. 10:22

Tyck va du vill!
Jag bryr mig föga.Ingen ide att du försöker mucka med mig för det klarar du inte ändå.
Är det någon som har en otrevlig ton här så är det inte jag iaf.

0

Nina T

5 aug 2007 kl. 10:44

Jösses!

0

b

5 aug 2007 kl. 11:11

Mitt inlägg var rätt sakligt, tycker jag, och inte ett försök att “mucka med” någon, men det verkar som om jag alldeles oavsiktligt klarade det ändå *s*

Apropå fästingrelaterade sjukdomar: “Lyme disease may affect the brain in many ways, the most common of which is a disturbance in thinking (cognition). Other symptoms that occur frequently include headache, mood swings, irritability, depression…”

http://cpmcnet.columbia.edu/dept/nyspi/flatp/lymeoverview.html

0

b

Charina Halland

5 aug 2007 kl. 12:08

Sorry, mitt inlägg va inte menat till dig utan till “Nina T”..

0

Fästingar och kantareller

Sofia i Örebro

5 aug 2007 kl. 13:01

Hoppas verkligen att fästingarna håller sig utanpå kantarellerna - de äter sig väl inte in i dem va?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone