Den stora röda är mycket troligen en kremla, ser ut som rödgul kremla och i så fall är den ätbar och god.
För säkerhetskull så prova detta innan du äter den:
1) Dra lite i foten och kolla om den lätt rispar upp sig eller om den bryts av lätt ungefär som ett äpple. Om den trådar är det ingen kremla. Men om den inte trådar utan kan brytas lätt utan att tråda, är det en kremla i detta fallet.
2) Provsmaka skivorna under ifall testet ovan visade att det var en kremla. Har den en brännande skarp smak så ät den. Annars inte.
Den ljusa vet jag tyvärr inte alls vad det är.
I Finland är det många som äter de vita riskorna. Lätt avkokad, marinerad och grillad har jag hört ska vara en delikatess men jag har aldrig testat själv. Alla skarpa riskor är oätliga som färska. En del kan man äta efter avkokning 5-10 minuter i rikligt med vatten som man sen kastar bort, t ex skägg-, peppar- och skogsriska. Jag vet egentligen inte varför vi har skippat att äta de vita riskorna i Sverige, men svartriskan som man också äter i Finland har visat sig innehålla mutagena ämnen efter tillagning. Kanske finns det också olämpliga ämnen i de vita? Nån som vet mer?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.