Hej!
Är svampnybörjare, kan bara olika kantareller och soppar men älskar att plocka. Den svamp som jag allra helst skulle vilja få syn på är den svarta trumpetsvampen,men det verkar dömt att misslyckas. Där jag bor (Göteborg) har jag inte lyckats få span på en enda trots att jag letar som besatt kring varje ek och hasselträd som korsar min svampplockarväg. Några tips och råd som kan hjälpa mig i mitt sökande?
Hej!
Du får inte ha bråttom när Du letar efter svart trumpetsvamp. När du spanat in ett troligt ställe så stå lugnt stilla och titta ner i backen. Försök ändra fokus (med ögonen) flera gånger och kolla varje svart löv! Att kika från sidan kan också vara lönsamt. Det gäller särskilt om Du hittat ett ställe och tror att Du plockat färdigt. Springer Du från ställe till ställe och sveper hastigt med ögonen hittar Du garanterat ingen svart trumpetsvamp…
Lycka till!
För några år sedan hittade jag mängder av dem i en hasselbacke i betesmark. Nu har de inte visat sig på flera år.
Teorier kan vara att korna äter dem eller att de dog ut vid en gallring i hadsselskogen som gjordes för några år sedan.
Väntar dock på att de ska återkomma!
Detta är i mellansverige nära Örebro.
2005 var jag och plockade svart trumpet med en väninna i Uppsala, det var väldigt svårt att få syn på dom. Det såg ut som små svarta hål i mossan, när vi väl kollade närmare så var det mängder av delikata svampar som gömde sig under mossan. Det gäller som sagt var att titta noga och inte bara på ytan för att hitta dessa deikata svampar =).
I lördags var jag ute för att leta svamp på vad som brukar vara en givande plats. Vandrade längs en åbrant med solen i ögonen och såg just ingenting. Så vände jag och gick tillbaka, men det fanns fortfarande ingenting. Tills jag snubblade över en gren på marken och trillade med näsan rakt i en svart trumpet. Då reste jag mig upp och såg plötsligt att det fanns svarta trumpeter överallt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.