Vi är numera 4 i familjen som gillar att plocka svamp, men vi har inte plats varken i bil eller båt för 4 korgar. Hittills har vi lösta det efter behov med papperskassar, men idealiskt vore någon hopfällbar variant på korg. Tacksam för alla förslag.
Hej,
på http://svamping.e-butik.se/ finns två varianter av fällbara svampkorgar, en dyrare och en billig.
De stapelbara varukorgarna som Irene nämner är förträffliga och kan användas till så mycket annat, men hur får man tag på dem? Känner några som har sådana på sitt jobb, men de vet inte var de kommer ifrån(?). Jag har frågat den lokala stormarknaden om jag får köpa en, men se det gick inte.
Hej!
Jörgen Irene A
Jag vet inte om ni menar varukorg med handtag, de är svåra att komma över.
När någon affär byter ut eller när de kursar kan man komma över.
Jag har upptäck en annan korg i affärerna som är gratis i alla fall här hemma i Ica butiken.
Det är de blå backarna som det är champinjoner i.
Snacka om slöseri med plast men de är engångs.
Jag använder dem när jag kommer till bilen och sorterar upp olika sorters svamp.
Även bra att förvara mycket annat, lagom stora.
De är attraktiva till loppis m.m.
Lycka till med korgarna!
Ett intressant fenomen är att svamptillgången tycks vara omvänt proportionell mot korgstorleken. Har man med sig sin störste korg kan man vara säker på att det är tomt i skogen, men om man över huvud taget inte har någonting att plocka i så kryllar det alltid av svamp.
Den ska vara luftig så att svampen kan andas, men ändå tät nog att kunna fyllas helt med trattkantareller utan att de mindre trillar utanför.
Inte för djup så att svampen underst mosas.
Inte för bred så man tvingas hålla den långt ifrån kroppen för att inte slå i knät hela tiden.
Så då återstår längden som kan vara väl tilltagen för att ge den tillräcklig kapacitet.
Den ska vara lätt, stark och gå lätt att göra ren.
Med ett skönt handtag och gärna ihopfällbar, som sagt.
Den ska inte vara större än att man orkar bära hem en full korg: Helgen 13-14/8 lyckades jag fylla korgen med råge med tämligen fuktiga kantareller och KJ, dvs drygt 20 lit, vilket var gränsfall i oländig terräng. Min gamla trotjänare fr -88, en spånkorg med måtten lxbxh=46x25x18cm = 20 lit., gav nästan upp så nu behöver jag även en ny spånkorg. Någon som vet på rak arm var de kan köpas i Sthlmstrakten?
Här hade det förstås varit läge för en eller ett par hopfällbara korgar i ryggsäcken, har inte hunnit beställa dem ännu.
Hej du kan beställa ihopfällbara svampkorgar av tyg 179 :- på naturbokhandeln.
http://www.naturbokhandeln.se
Hej Dennis!
Jag hittade en finurlig svampkorg som egentlig är en picknickkorg för vinflaskor, dvs den är uppdelad i fyra fack. Alldeles för liten förstås men uppdelningen i olika fack var väldig fiffig.
Lycka till med svampkorgstillverkningen och skulle tro att vi alla väntar med spänning på resultatet.
Bauhauskorgen fungerar bra att stuva ombord, kan användas till att bära annat lite tyngre än svamp, är smidig att bära i skogen, men där har det hittills inte funnits något att fylla den med.
Återkommer när svampen behagar visa sig. Har man 2 korgar kan den ena med fördel bäras hoppfälld i ryggsäcken.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.