0 1045 visningar

22 svar

Goliat?

Elsy Markstedt Sjödin

5 aug 2007 kl. 16:26

Hej alla glada svampplockare!
Visst är det Goliatmusseron jag har hittat?
Det finns väl ingenting som liknar den som vi kan förväxla den med?
I så fall hoppas jag ätlig!
Tack!
//elsy

0

cicki T Belgien

5 aug 2007 kl. 16:29

Om det är den så grattis! Vi får väl vänta på ett stjärnutlåtande.

0

Stina

5 aug 2007 kl. 18:47

Jag tror absolut det är goliat. Har du luktat på den? Goliat har en mycket speciell lukt. Lite päron tycker jag den luktar.

0

klas jaederfeldt

5 aug 2007 kl. 19:01

jag tycker att det ser ut som Goliat, dom skall lukta karameller, det finns en du kan förväxla med Kjejsarskivling Catathelasma imperiale, men denna skall ha nedlöpande skivor, dubbel ring och lukta mjöl

0

Kjesarskivlingen

klas jaederfeldt

5 aug 2007 kl. 19:05

här är en bild, ibland kan foten ha bruna färger i det vita

0

Elsy Markstedt Sjödin

5 aug 2007 kl. 19:08

Tack snälla för hjälpen!
Nog är det goliatmusseron jag har funnit men vill bara veta går kejsarskivling att äta?

0

Lars

5 aug 2007 kl. 20:59

Får man vara nyfiken i och fråga var du hittat dessa fina goliatmusseroner? (Jag är 99,9 % säher på att det är goliat du hittat, doftar den sötaktigt så är vi uppe i 100 %). Jag är inte ute efter exkat lokal, bara kring vilken ort. Lägga också gärna in fyndet under rapporter, då får fler nytta av det.

0

klas jaederfeldt

5 aug 2007 kl. 21:10

kejsarskivlingen hör inte till giftsvamparna, men jag vet inte om den smnakar bra

0

Anders Öberg

5 aug 2007 kl. 21:34

kråsmusseron eller tidgare namn som halskråsskivling är nog än mera lik goliatmusseronen och växer på samma marker som goliat helst mager tallskog.Den har dock mer rödbrun hatt och foten är klenare än golitatmusseronen med tillspettsad fotbas med svag mjöllukt.goliaten har en kraftig mycket speciel sötaktig doft.

0

Anna Nilsson

5 aug 2007 kl. 21:37

Elsy: Har du hittat mycket goliat och har intresse av att sälja några så får du gärna kontakta mig:

annanilzzon@hotmail.com

0

Lars

5 aug 2007 kl. 21:39

Notera att kragmusseron/halskråsskivling inte heller den är giftig eller på annat sätt olämplig att äta. Den är dock ändå inte att anse som matsvamp.

0

Kerstin

6 aug 2007 kl. 00:05

Vilken fin bild. Kul att få se bild på goliaten.

0

Lisa G

6 aug 2007 kl. 00:08

Nog ser det ut som Goliat, dom är supergoda!

0

Magnus

6 aug 2007 kl. 20:22

Det är tydligen hög tid att ge sig ut att leta.

0

Grattis Elsy

gunhild

6 aug 2007 kl. 21:46

Jag blir sååå glad åt din rapport, tänk om vi får ett “goliatår”. Nu när vi fått en riktig rotblöta och värmen tillbaka så kommer svamparna med stora steg.
Här uppe hos oss är nog kråsmusseronen den mesta förväxlingssvampen,som också växer på samma ställen, men lukten kan man inte missta sig på. Om du vill frysa in svampen så förpacka med flerdubbla påsar annars luktar det i hela frysen. Goliat innehåller så lite vatten att man inte behöver förkoka den innan infrysning.

0

Kia

7 aug 2007 kl. 21:51

Jättefin bild - nog blir man lite avundsjuk på ditt fynd :-)

0

Elsy Markstedt Sjödin

8 aug 2007 kl. 13:40

Hej!
Jag bor i Skellefteå så det är i dess omnejd jag har hittat så fina Goliat!
Det blir en svampresa i morgon och den blir spännande! Jag skickar en bild om det blir nåt resultat!
//Elsy

0

Brittis

8 aug 2007 kl. 19:51

Vi väntar med spänning på resultatet!

0

Tack Gunhild!

Elsy Markstedt Sjödin

8 aug 2007 kl. 21:59

Tack för tipset kring Goliat!
Lycka till i skogen!
//Elsy

0

Ulrika

10 aug 2007 kl. 13:32

Hoppas att Elsy hade god lycka i svampskogen. Kul att få se eventuella bilder

0

Erik E.

15 aug 2007 kl. 20:04

Var ute intill vår sommarstuga i kväll och plockat ett tjugotal Goliatmusseroner. Verkar bli ett betydligt bättre år för Goliat, än de senaste åren. Goliatmusseronen är tyvärr inte min favorit!

MVH

0

Elisabeth B i Umeå

15 aug 2007 kl. 20:46

Smaken är delad…alla gillar inte denna svamp.

0

Sälj

15 aug 2007 kl. 21:37

Det där är nog ett antal 1000 lappar :) ...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone