Får man vara nyfiken i och fråga var du hittat dessa fina goliatmusseroner? (Jag är 99,9 % säher på att det är goliat du hittat, doftar den sötaktigt så är vi uppe i 100 %). Jag är inte ute efter exkat lokal, bara kring vilken ort. Lägga också gärna in fyndet under rapporter, då får fler nytta av det.
kråsmusseron eller tidgare namn som halskråsskivling är nog än mera lik goliatmusseronen och växer på samma marker som goliat helst mager tallskog.Den har dock mer rödbrun hatt och foten är klenare än golitatmusseronen med tillspettsad fotbas med svag mjöllukt.goliaten har en kraftig mycket speciel sötaktig doft.
Jag blir sååå glad åt din rapport, tänk om vi får ett “goliatår”. Nu när vi fått en riktig rotblöta och värmen tillbaka så kommer svamparna med stora steg.
Här uppe hos oss är nog kråsmusseronen den mesta förväxlingssvampen,som också växer på samma ställen, men lukten kan man inte missta sig på. Om du vill frysa in svampen så förpacka med flerdubbla påsar annars luktar det i hela frysen. Goliat innehåller så lite vatten att man inte behöver förkoka den innan infrysning.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.