Hej,
Det har förekommit en del diskussion huruvida kadmium från champinjoner tas upp i kroppen eller inte. Min avsikt är inte att skrämma folk, men jag är inte övertygad om att kadmium från champinjoner inte tas upp. Jag har inte lyckats hitta någon trovärdig källa. Biotillgänglighet är svårt att mäta, och påverkas av många faktorer. Tex. så tas kadmium upp i högre grad hos äldre och om man har låga järnvärden. Det är därför oansvarigt att påstå att kadmium från gulnande champinjoner inte kan tas upp, bättre att säga att man inte kan veta säkert. Här är en artikel på temat: http://www.google.se/search?q=cadmium+%2Bagaricus+%2Bbioavailability&hl=sv&rlz=1T4GFRC_svSE203SE204&start=10&sa=N
Är det någon som har mer information vore det intressant att få ta del av.
hej mattias,jag tror säkert att det finns kadmium i champinjoner spec. de gulnande, men hur farligt är det? jag har aldrig satt likhetstecken mellan svamp och hälsokost. sänder med en art. ut tidskriften svampe , som är en översättning till danskan från Zeitschrift fûr Lebensmittel- untersuchung und forschung ( de va jobbigt att skriva det)där man påvisar att kadmiumet går rakt igenom.
Det är klart att vi skall ha ett livsmedelsverk, men ibland så blir det så fel, tänk på chipsen. ven bryr sig om vad de skrev nu,
eller murklor som skulle vara så canserogena och farliga, när jag klämde dem på pulsen i uppsala på ett giftmöte , i fall de va farligare att äta murklor en ggr, i veckan mot att altid leva i sthlmsluften, då svarade dom att så farliga var dom ju inte.
men ok. läs om kadmium, jag råder ingen att äta, det är upp till varo en, men jag tycker champinjoner är gott så jag fortsätter att äta
Tack för referensen Klas. Det som gör mig lite försiktig är att just den undersökningen hänvisas till i min referens. Där är uppfattningen att trots detta kan kadmium tas upp i tillräckliga mängder för att den rekommenderade veckointaget av kadmium överskrids om man äter gulnande champinjoner. Som sagt, det är upp till var och en, men rekommendationen högst ett par gånger om året förefaller fortfarande gångbart. Ja, de är ju verkligen goda, det ska inte förnekas.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.