0 450 visningar

13 svar

Såg på nyheterna (Bengt Sand)

Maric

5 aug 2007 kl. 22:17

Bara en nyfiken fråga då jag som sagt såg på nyheterna. De visade lite från ett jippo för Cornelius W och interjuvade personer. En hette Bengt Sand. Är det du Bengt?

0

Ras Bohlin

5 aug 2007 kl. 22:23

Det finns väl nån svampexpert som heter Bengt Sänd lr nåt också, tror jag!?

0

Norma

5 aug 2007 kl. 22:26

Det finns en Bengt Sändh som sjunger fräcka visor med :)

0

Norma/Ras

Göran H

5 aug 2007 kl. 22:39

Fanns.

0

Norma/Ras

Norma

5 aug 2007 kl. 22:48

Va? visste inte att han kolat…Vet bara att han flyttade från skåne.Han har fortfarande en snusfabrik på nätet…Fast det kan ju vara andra som driver det i hans namn…

0

Norma/Ras

Ras Bohlin

5 aug 2007 kl. 22:50

Det lär iallafall vara samme trubadur som är svampexpert, efter vad jag hört!

0

Knappast kolat

Lotta

5 aug 2007 kl. 22:54

Han _är_ duktig på mycket. Även på foto.

0

Norma/Ras

Kapten Hammock

5 aug 2007 kl. 22:55

Nä, han lever väl?
Jag såg också inslaget, och visst var det visdiktaren Bengt Sändh.
Han är även svampentusiast, och har bl.a. bidragit med foton i Norstedts stora svampbok.
Bengt Sandh här på forumet är däremot någon helt annan. (Brukar han åtminstone hävda själv…)

0

Norma/Ras

Göran H

5 aug 2007 kl. 22:59

Vet inte var han befinner sig, eller om han befinner sig. Senast
jag hörde något fanns han i Spanien, tror jag. Mitt svar byggde på om han fortfarande var trubadur, och verksam, tyvärr verkar det inte så. Bengt gjorde många kul saker.

0

Norma/Ras

Ras Bohlin

5 aug 2007 kl. 23:13

Enligt far är det han som driver denna snusfabrik, samt en egen (mer privat)brännvinstillverkning!
Förövrigt leder denna tråd mig till frågan om det är Bengt Cortin som fått äran att namnge släktet Cortinarius. Far titulerar Bengt C “storfräsare” så det skulle nog kunna vara densamme! =))

0

Norma/Ras

Bengt Sandh

5 aug 2007 kl. 23:23

Nej, Bengt Sändh och jag är inte samma person. Han vill nog gärna vara jag men han får inte bort prickarna över a. Därför valde han att bosätta sig i Spanien och tillverka snus i stället.

Här bjuder jag på en av hans snapsvisor:

Mel. Per Spelman han hade en endaste ko.

“De va en gång en flicka som red på ett svin
De va en gång en flicka som red på ett svin
Den flickan hon var naken men glad va hennes min
Den flickan hon va naken men glad va hennes min
Den borsten den borsten den river gott som brännevin
Den borsten den borsten den river gott som brännevin.

SKÅL!
De

0

Norma/Ras

Hasse

5 aug 2007 kl. 23:24

Vad gäller herr Cortin så är det precis tvärtom. Han tog sig namnet Cortin efter släktet Cortinarius.
Titta i länken för vidare information.

http://www.emg.umu.se/utbildning/mhs-utbildning/svamp/mlva39svamp2/PROJEKT06pdf/Bengt%20Cortin.pdf

0

Norma/Ras

Janne

5 aug 2007 kl. 23:32

Här kan ni läsa lite om Bengt Sändh.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bengt_S%C3%A4ndh

0

Norma/Ras

Ras Bohlin

5 aug 2007 kl. 23:40

Jahaja! =)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone