Hej! Vi plockade KarlJohan (som vi tror i alla fall) i Sörmland i går. Rensade (många maskätna), skivade och förvällde. I grytan är en del gulaktiga och en del åt det rosahållet, några blev gröna på hatten! Jag fiskade upp dem och när de legat ett tag är de åter bruna. Är det nån speciell sorts sopp? Ätlig? De som är lite gulaktiga är lite slemmiga är de KarlJohan? Nån som vet mer om olika soppar och vad som händer i grytan så är jag tacksam för svar.
Oj, oj, ni plockar soppar som ni inte vet, bara TROR, är karljohan, och har tänkt äta dem..?
Lite slemmigt i grytan är normalt när man förväller karljohan. Hattköttet är ofta rosa närmast hatthuden och gamla rör blir gröna. Men jag har aldrig sett att de blivit gröna på hatten, och jag vågar inte ha några teorier om vilken/vilka arter det kan röra sig om heller.
Hej igen! Vi har plockat Karljohan och rödbrun stensopp i många år och jag tror att det var det vi plockade. det märkliga är att idag har alla brun hatt, de luktade gott och smakade likaså efter en natt i kylen. För säkerhets skull spottade jag efter provsmakning och slängde alltihop, tungt! Tror inte det var nån förväxling eller giftig typ, men funderade mer på nån bakterie el dyl angrepp, I vilket fall så kändes det inte fräscht att frysa in. Synd! Som tur var fans det många kantareller också i skogen,
Samma hände oss idag. Jag har varit väldigt noga med alla svampar vi plockat. De som jag varit minst osäker på (exempelvis för att de varit ljusare i hatten än andra KJ eller haft brunare fot) har jag tagit en liten tuggbit på. Men de har varken smakat bittert eller på annat sätt obehagligt. Ändå kunde vi se gröna strimlor också.
Vi har fått samma problem .
Våra skogar ligger runt Nävekvarn där vi har plockat svamp i många år. Aldrig tidigare har Karljohan (blandat med andra soppar) blivit gröna på ovansidan vid förvällingen (verkar vara en svamp (ett ex.)som avviker från det normala).
Ser att fenomenet förekom även förra året. Har någon en teori om vad det kan vara ??
Uppenbarligen är detta en rätt ny företeelse, men många har råkat ut för det i år. Men nu verkar det som om de flesta kommit överens om att inte bry sig. Flera har ätit sina grönfärgade Karl-Johan och mått förträffligt efteråt. Själv har jag också slutat oroa mig. Jag plockade bort allt grönt i början. Men nu slinker det nog med i alla fall.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.