0 3957 visningar

14 svar

Ätbart på Karl-Johan?

Mattias

10 aug 2005 kl. 14:13

Jag är svampnovis, men har ändå lyckats hitta ett gäng Karl-Johan. Min fråga är vilka delar av svampen som är ätbara?
1. Hatten? (känns given).
2. Rör?
3. Fot?

/Mattias

0

Cajsa

10 aug 2005 kl. 14:39

Hej.Allt. När svampen är ung och rören är fasta och små så är det bara at äta hela svampen.När rören blir lite blöta och mer färgade så skrapa av dem.Foten kan du äta när all smuts är borta och du skurit av det nedersta. Skär den i bitar om det är en stor svamp. Om det är små fina ex. Så dela bara svampen sen kan du steka den i smör Mmmmm gott. Cajsa

0

Evus

10 aug 2005 kl. 15:01

Hej.
Hakar på här…
behöver man inte förvälla innan man steker den?

Om man gillar vitlök: fräs finhackad KJ, med finhackad vitlök i smör. Blanda med pasta.MUMS! Eller på macka.
(jag vet att det finns en särskild receptsida här…men hoppas ändå ingen misstycker om mitt tips)

0

Fia

10 aug 2005 kl. 15:05

oM man förväller den blir den snällare mot magen och man riskerar inte att få magknip.

Sen måste man ju tänka på att avlägsna alla delar med hål i, annars finns det en överhängande risk att det kryperr runt maskar därinne…

0

Cajsa

12 aug 2005 kl. 16:50

Hej.Det är väl bara Murkler och Blodriskor som man “måste” förvälla, jag har aldrig förv. mina goda svampar. Om du fräser Kalle i Smör i pannan så blir det säkert bra.Magknip låter ju inte så bra men en frisk ätlig svamp ska gå bra. Det låter gott med vitlök.Cajsa

0

Jörgen

12 aug 2005 kl. 17:02

Man förväller väl inte blodriskor?

0

hanzzon

12 aug 2005 kl. 17:48

nej

0

Evus

12 aug 2005 kl. 17:51

Jaa Cajsa, det är super gott.
Men tänk på att först steka KJ, sen när dom blivit lite “hårdstekta” så där, då lägger du i den finhackade vitlöken, så får dom steka tillsammans på sluttampen…om man lägger i tillsammans i början är risken stor att vitlöken bränns.
(förlåt nu blev det recept igen…)
Trevlig helg i svampskogen

0

Lasse

12 aug 2005 kl. 18:12

Allt som är fast och fint och luktar gott kan ätas. Men akta dig för gulsnyltingen som angriper Kalle. Är det bara små gula fläckar längst ner på foten kan man skära bort den delen och använda resten.
recept: Soppa - stek dom mjuka, kör i en matberedare, grädde, salt o peppar ev buljong och vitlök.

0

Evus

12 aug 2005 kl. 18:45

Mums, det lät jätte gott Lasse.
Men hörrni… en jobbarkompis till mig sa i dag att hon läst en artikel, (hon kom inte ihåg i vilken tidning)  om att man ska “passa” sig för “bulliga” fötter på KJ.Hon kunde inte förklara varför, (hon är inte lika svampintresserad som jag)  om det var nå´t gift eller så... Men är det inte “bulliga” fötter som är kännetecknet på KJ?
Någon som också läst den artikeln?

0

Gunilla

12 aug 2005 kl. 20:24

Det är extremt bulliga fötter man ska passa sig för( bulligare än bullig), detta är ett av tecknen att den är angripen av snyltingen. Men nej, alla KJ har inte bulliga fötter.

0

EVUS

12 aug 2005 kl. 22:48

Hej Gunilla.
Nej kanske inte “bulliga”, men knubbiga nedåt foten till..Först tittar man/jag på den kastanjefärgade hatten..OCH sen den knubbiga foten, och då är det ju en KJ.

0

Gunilla

12 aug 2005 kl. 22:57

Ofta ja, fast vissa har en fot som är jämntjock från topp till tå. Speciellt om dem står i djup mossa.

0

Greta

12 aug 2005 kl. 23:18

Jag är osäker på den där snyltingen! Ibland är det bara som ett litet vitt florlager på hatten eller på delar av rören - är det okej att äta svampen om man skär bort det området?

0

Lasse

13 aug 2005 kl. 00:25

sv till Greta
Nej, kasta hela svampen då, förmodligen luktar den illa också...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone