Hej
Jag brukar med nöje och nyfikenhet läsa rapporterna som skickas in till detta forum.
Jag vill fråga om en speciell rapport, nämligen den som nämner blåmusseroner funna i Skåne. Kan det verkligen stämma?
För mig är blåmusseronen en riktig höstsvamp och den jag brukar hitta allra sist på året, aldrig vid den här tiden.
Men i år är ju vädret inte vad det har varit, så ...
Mvh
Hej!
Så kul att höra av fler örebroare på forumet!
Jag fann blåmusseron på årets första dag 2007 och den finns t o m dokumenterad på bild i ett inlägg från i vintras!
Tidigt eller sent fynd, kan man fråga sig!
Det vart i Markaskogen vid ödetorpet som tillhör Stora Esskog!
Märklig växtplats inne i en förfallen ladugårdsbyggnad!
Sen dess har jag dock inte sett dem.
Blåmusseronen brukar tillhöra senhöstens fynd. Få se när de dyker upp härnäst!
Så spännande! Jag bor väldigt nära markaspåret och kollade läget för någon vecka sedan. Behov av regnet är stort men det fanns faktiskt några stackars ensamma kantareller. Ska upp och kolla lite nu i veckan och se om det har dykt upp lite fler svampar!
Jag läste i rapporten att den skulle ha hittats i granskog. Att det då skulle vara blåmusseron är mindre troligt. För mig känns det mer sannolikt att det är någon av de många blåaktiga spindelskivlingarna. Stinkspindling (Cortinarius camphoratus) är en av de arterna som ofta förväxlas med blåmusseron.
Blåmusseron växer i lövkompost, men jag har även hittat dem i blandskog med mycket lövinslag, i stråk där det har samlats löv på marken.
Det är med andra ord inte otänkbart att det har hittats blåmusseroner i Skåne, men jag tycker det är bra att Gunilla reagerade - ifall Brittis har misstagit sig och tänkt äta dem. Jag kan inte komma på att det finns någon giftig förväxlingsart, men säkert flera som inte smakar något vidare.
Irene: Att hitta blåmusseron i barrmattan i granskog är inte ovanligt här i Mälardalen, även om det ofta också finns enstaka lövträd i närheten.
Apropå blåmusseron… I många svampböcker står att den inte har en hygrofan hatt (=ändrar färg i väta/torka). Men i höstas fann jag blåmusseroner i barrskog som hade tendenser till hygrofan hatt där hattkanten var fuktmättad och mörkare än resten av hatten (se bifogad bild).
Blåmusseron (Lepista nuda)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.