0 534 visningar

6 svar

vit kantarell

Bo E

6 aug 2007 kl. 14:13

Hittade igår en grupp helt färglösa kantareller.
De smakade ungefär som den vanliga kantarellen men lite mildare.
Doften var likaledes mindre “kantarellig” än hos den vanliga.
Det var def. inte blek kantarell då den var till formen exakt som den vanliga samt växte på vägkant i ren granskog.
Enligt vad jag sett på google finns det ingen art “vit kantarell” utan det kan röra sig om en albino av den vanliga.

Växte i grupp om ca 60 fruktkroppar i olika storlekar.

0

Hanzzon

6 aug 2007 kl. 14:55

Hej Bo.
Jag har ett ställe där jag ett par gånger varje år skördar vit kantarell. Jag har aldrig känt någon smakskillnad på dessa och kantarellen. Men jag vet att flera tycker som du, att den är mildare i smaken.
Mvh

0

Bo E

6 aug 2007 kl. 15:00

smaken kan variera betydligt mellan olika fynd även av den vanliga kantarellen, tycker jag.
I år har både den och de stora kraftiga bleka kantarellerna ofta varit ganska torra, och haft svagare arom. Dessa vita var mycket fruktiga och därför förväntade jag mig en starkare arom.
Det behöver inte ha med färgen att göra kanske?

0

Ingemar

6 aug 2007 kl. 15:26

Vit kantarell finns annars i Nordamerika och är knuten till Douglasgran plus nåt mer träd har jag för mig. Kommer inte ihåg det vetenskapliga namnet men det finns lite länkar på nätet annars.

0

Bo E

6 aug 2007 kl. 15:40

Jag googlade på vit kantarell och fann uppgiften att det handlar om albinoform, inte en egen art.

Såvitt jag kunde se växte det bara tvättäkta vanlig svensk gran ibnom synhåll från fyndplatsen.

Möjligen nåt litet björksly, men ganska långt från fyndet. De växte alldeles under två medelstora granar vid vägkanten.

Känner till ett ställe där det växer en Douglas-gran oxå, men har aldrig sett svamp invid den.
Närmaste fynden brukar vara mandelriska och / eller blek kantarell inom ett ca 50-metersavstånd.
Dominerande träd är annars ek där.

0

Mikael

6 aug 2007 kl. 16:36

Kom att tänka på något invecklat. Kan blek kantarell också vara albinistisk? Då blir det kanske komplicerat.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone