Svårt att säga av din bild. Jag brukar ta en smakbit av kremlan och känna om den är stark, smakar den mild är den ätlig. Vissa kremlor känner man igen på utseende ex. storkremla, tegelkremla, gulkremla,grönkremla, sillkremla (på lukten). Tyvärr har vi inte mandelkremlan här i Västerbotten, skulle gärna smaka på den. I morgon måste jag ut och kolla om jag hittar nån goliat, har ju läst att Elsy uppe i Skellefteå hittat såna.
Hej!
Din kremla ser ut att vara en sillkremla.
Lite röd på foten blir brunfläckig på skivorna vid tryck.
Med järnsulfat färgas skivorna olivgrönt!
Doft av sillake eller skaldjur,mycket god matsvamp stekes och slå grädde över och dill,låt stå till det tjocknar!
Jag har sovit med öppet fönster och störts lite av hundarna på pensionatet det har nog smugit omkring nån björn (förmodligen räv). Jag ska nog ut på e.m. och kolla om goliat har kommit. F.m. ska vi träffas några och gjuta i betong. kanske blir det nån svampa att ställa bland blommorna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.