0 336 visningar

13 svar

Föränderlig ?

gunhild

6 aug 2007 kl. 22:41

Är det föränderlig tofsskivling jag har på bild 1?
Bild 2 visar en storkremla dom är ju väldigt vackra eller hur?

0

Ras Bohlin

6 aug 2007 kl. 22:46

Bild 1 ser föränderlig ut! =)

0

Ser föränderlig ut...

Ras Bohlin

6 aug 2007 kl. 23:09

...vill säga att JAG skulle ätit, men då hör till saken att mor och jag under många år plockade den utan att (som många andra), ens ha en aning om att det fanns en giftig förväxlingssvamp! =)

0

Kremla?

Ras Bohlin

6 aug 2007 kl. 23:10

Hittade också lite kremlor idag! Vilken kan det här vara?

0

Kremla?

gunhild

6 aug 2007 kl. 23:21

Svårt att säga av din bild. Jag brukar ta en smakbit av kremlan och känna om den är stark, smakar den mild är den ätlig. Vissa kremlor känner man igen på utseende ex. storkremla, tegelkremla, gulkremla,grönkremla, sillkremla (på lukten). Tyvärr har vi inte mandelkremlan här i Västerbotten, skulle gärna smaka på den. I morgon måste jag ut och kolla om jag hittar nån goliat, har ju läst att Elsy uppe i Skellefteå hittat såna.

0

Kremla?

Ras Bohlin

6 aug 2007 kl. 23:25

Får se om kremlan smakar/doftar något när den steks! =)
Det är alltså bara jag som är vaken så sent som midnattsolsmänniskorna från norr som plockar goliat?! =))

0

Brittis

6 aug 2007 kl. 23:31

Storkremlan är jättevacker!

0

Ras Bohlin

gunhild

6 aug 2007 kl. 23:32

Jag sitter och väntar på nattlig svalka för att krypa i säng. Värmeböljan över Västerbotten är häftig just nu, vi har haft 31 grader i dag. Svettigt! Men svamparna växer. Det är långt mellan Bohuslän och Västerbotten, men ändå så nära.

0

Gunhild

Ras Bohlin

6 aug 2007 kl. 23:34

Vi har också börjat få “riktig” sommar här nu! =D

0

Ras och Brittis

gunhild

6 aug 2007 kl. 23:37

Nu har temoeraturen ute sjunkit till plus 16 grader, det är dags att sova ett par timmar God Natt!

0

Sillkremla!

Elisabeth J

7 aug 2007 kl. 01:11

Hej!

Din kremla ser ut att vara en sillkremla.
Lite röd på foten blir brunfläckig på skivorna vid tryck.

Med järnsulfat färgas skivorna olivgrönt!
Doft av sillake eller skaldjur,mycket god matsvamp stekes och slå grädde över och dill,låt stå till det tjocknar!

0

Gunhild

Brittis

7 aug 2007 kl. 07:22

Hoppas att du sovit gott! Det har iaf jag! Idag ska vi ut i skogen! Ska utforska lite ny skog, så vi får väl se om jag kommer hem tomhänt eller vad!

0

Brittis

gunhild

7 aug 2007 kl. 09:28

Jag har sovit med öppet fönster och störts lite av hundarna på pensionatet det har nog smugit omkring nån björn (förmodligen räv). Jag ska nog ut på e.m. och kolla om goliat har kommit. F.m. ska vi träffas några och gjuta i betong. kanske blir det nån svampa att ställa bland blommorna.

0

Brittis

Brittis

7 aug 2007 kl. 09:36

Då jag är en skåning! Är jag väldigt avunsjuk på era goliat. Hittar du många, får du gärna skicka så man iaf fått smaka *tigger*..ha en bra dag!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone