En decimeterbred svamp jag fann flera ex av på Helagsfjället, Härjedalen, 1200 möh, frisk gräsäng, 2007-08-03. Sporer ca 5 µm och så vitt jag kan se släta. Det närmaste jag kommer är skålröksvamp. Tycker dock inte att de bilder jag sett på nätet stämmer till 100 %.
Jag mätte dem inte men de är ca en decimeter breda och fullt utvecklade kanske lika höga. Jag lyfte inte upp dem så jag vet inte hur mycket den smalnar av nertill. Bifogar den bästa bilden tagen från sidan. Bifogar också en bild på sporerna om än lite suddig. Jag har sparat ett litet prov från den bruna spormassan. Finns det några karaktärer där som kan hjälpa till?
Bilden av sporerna hjälper mycket! Har de pedicell (skaft), då hör svampen inte till släktet Calvatia. Med den storleken på fruktkropparna, uppåt decimetern, tror jag att det helt enkelt är svartnande äggsvamp, Bovista nigrescens.
Det finns en fjällart det hade kunnat vara i den miljön - nordisk äggsvamp, Bovista cretacea, men vad jag förstår är den mindre och mer tillplattad i formen, blir blekare rödbrun, och mogna fruktkroppar lossnar inte från marken som den svartnande brukar göra.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.