0 301 visningar

14 svar

Var är K-J?

Ras Bohlin

7 aug 2007 kl. 22:12

Har hittat två eller nåt. Jag ser däremot gallsopp och strävsopp =P ÖVERALLT, så vad är felet?!!

0

Margareta

7 aug 2007 kl. 22:38

Kalle finns det gott om i Boden! Tidig start på svampsäsongen dessutom. Här har varit varmt och lagom fuktigt så det är väl perfekt för de flesta svampar….

0

Brittis

7 aug 2007 kl. 22:41

Gallsoppsår tydligen, bara en o annan K-J. Hittade ingen K-j idag, men såg säkert 100 gallsoppar

0

Ras Bohlin

7 aug 2007 kl. 22:42

Ja! Visst är det just på det viset!

0

Morgan

7 aug 2007 kl. 23:54

Mmmmm.. Väldigt mycket Gallsopp

0

Jonnie

8 aug 2007 kl. 00:54

Tror nog det kommer K-J, här runt Vänern är det inte så mycket av någon svamp än, har varit hyfsat med kantareller iofs, tyder nog på att den riktiga säsongen inte inletts än.
När k-J väl sätter fart brukar det rapporteras om stora mängder i Skåne/Halland första veckan, sedan sköljer det en våg av K-J-rapporter över hela Sverige, tre veckor brukar det ta innan k-j nått långt upp i Norrland eller så..

Känner några som jobbar med K-J och köper upp tonvis, de säger att säsongen inte inletts än, så hav förströstan.
Är väl också så att k-J brukar ses i större förekomst i slutet på Augusti, i den mån det blir säsong.

0

Charina Halland

8 aug 2007 kl. 08:18

Plockade 25 kilo på 2,5 timme näst sista veckan i augusti förra året. Skulle till Samos veckan efter o ville ha lite extrapengar.

0

Charina Halland

8 aug 2007 kl. 08:20

Hade ju iofs varit en kanonsommar innan. O det kan vi ju inte skryta med i år…...

0

Jonnie

9 aug 2007 kl. 00:13

Nej precis!, och det har kanske en viss betydelse, i min gamla svampbok står det om k-J: “särskilt ymnig efter varma somrar”, stämmer det påståendet lär det bli skralt med K-J..
Jag är ändå optimist, tror det kan bli en bra period, kanske i slutet på Augusti.

0

Gallsopp!

Elisabeth J

9 aug 2007 kl. 01:59

Eftersom det är i det närmaste rekord på gallsppen så blir det ingen K-J här.
Efter två bra år så vilar nog mycelet,varför heter det K-J år om de skulle komma varje år?

Det är alla år som det inte kommit
K-J som gör att “alla dessa fruktkroppar har stått på kö” och kommer vid lämplig väderförhållanden värme fukt.

Att det sedan senare på hösten finns K-J som är bunden till tall och växer mycket på tallhedar sent på året i vissa områden den räknas nog inte till den vanliga K-J invationen.

0

Bengt Sandh

9 aug 2007 kl. 11:04

Varför denna hysteri? 2004 kom KJ i 2 omgångar i Västergötland, den första c:a 15/7 och varade 2 veckor. Den “ordinarie” omgången började c:a 1/9 och varade över 3 veckor.

2005 var ett tidigt år. Start c:a 1/8. Varaktighet c:a 4 veckor.

2006: Start c:a 15/8. Varade 4 veckor.

2007: Vi hade en kortare “appetizer” redan den 10/7 som varade 10 dagar och nu väntar vi på “huvudomgången”. Det finns enligt min mening ingen anledning att tro att KJ skulle utebli, allt talar för start inom 2-3 veckor om inte kraftig torka sätter in.

Som du ser av ovanstående är snittstarten de senaste tre åren c:a 15/8. Som man sade förr: Hav förtröstan!

0

Lena M

9 aug 2007 kl. 12:21

De låter bra det Bengt, en bland de godaste tycker jag.

0

Jonnie

9 aug 2007 kl. 15:52

En bland de roligaste att plocka, hårt jobb men j-ligt kul

0

Charina Halland

9 aug 2007 kl. 18:52

Man får ha bilen full med brödbackar om man ska ha med sig allt hem när de går till.

0

Jonnie

9 aug 2007 kl. 22:04

Exakt, jag brukar låna stora, gråa grönsaksbackar hos en iCA-handlare, jäkligt bra att stapla i bilen..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone