0 404 visningar

12 svar

Dagens svampar

gunhild

7 aug 2007 kl. 23:07

I kväll har jag plockat massor med kremlor men vad är det för taggsvamp jag har på bild (blå)?
Nu vet jag också hur gulriska ser ut, vacker tycker jag.

0

Jonnie

8 aug 2007 kl. 01:16

Om den luktar parfym är det nog en Dofttaggsvamp,,oätlig,, men luktar gott.
Har läst att den svampen var dåtidens “Wunderbaum”, man tog, förr i tiden, in Dofttaggsvamp inomhus för sin angenäma dofts skull,, eller för att dölja någon dålig kanske.

0

Irene A

8 aug 2007 kl. 13:46

Gunhild, är den blå taggsvampen från i år, eller är det en bild ur “arkivet”..?

0

Irene

gunhild

8 aug 2007 kl. 15:49

Den blå svampen är från i år det kommer massor av dem där jag sökt efter karljohan.

0

Taggsvamp

Irene A

8 aug 2007 kl. 15:55

Det var förvånande att de redan har hunnit bli så stora! Det borde finnas förutsättningar för en bra taggsvampssäsong nu, visst var det tre år sen sist?

0

Taggsvamp

gunhild

8 aug 2007 kl. 16:04

Jag blev förvånad att det fanns så många, men det är fortfarande väldigt torrt på tallhedarna här, det riktigt krasar när man går. Efter bäckar och lite mer i skuggan av stora träd finns det dock gott om kremlor, storkremla,tegelkremla,vinkremla,gulkremla och grönkremla har jag plockat. Får väl blanda dem med nåt annat när dom ska ätas. Tallsopp finns det förstås men hos dom har bäst för datumet gått ut för länge sen.I dag har jag badat mitt ute på tallheden i en underbar tjärn som heter slåttertjärn det var underbart efter svamppromenaden. Runt den tjärnen fanns det en hel del kremlor.

0

Taggsvamp

Brittis

8 aug 2007 kl. 19:50

Oj vilken vacker bild! jag har letat efter bilder på tallsopp, men hittar inga! Gunhild du som verkar fota allt, har du ngn bra jag kan få se?

0

Dagens tallkallar

Irene A

8 aug 2007 kl. 20:34

Det blev inte fler, det var alldeles för varmt (+26) att gå i skogen idag.

0

Brittis

gunhild

8 aug 2007 kl. 20:41

Joo jag fotar nog “allt” som du skriver, men jag är ganska bra på att rensa också vilket jag gjort i dag, även papperskorgen.
Jag kan ta en ny bild vid tillfälle.

0

Tallsopp

Irene A

8 aug 2007 kl. 20:45

Ingen bra bild, men en tallsopp är det iaf.

0

Tallsopp

Brittis

8 aug 2007 kl. 21:18

Vad är det för färg på rörlagret? Varför finns den inte med ngn stans? Är den ovanlig? Ätlig antar jag?!!

0

Tallsopp

Irene A

8 aug 2007 kl. 21:32

är inte alls ovanlig på tallhedar, i alla fall inte i våra trakter. Om man söker bilder av Leccinum vulpinum på Google, så hittar man i alla fall några stycken.

0

En annan taggsvamp

Irene A

9 aug 2007 kl. 22:37

och ett par andra arter från dagens skogstur, bl.a. en bättre bild på tallsopp (den har blekt rörlager, nästan vitt, men rörmynningarna blir brunaktiga så småningom)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone