Varför tar du inte med dig en svampkniv och rensar i skogen, skär du av foten på svampen där du plockar den, slipper du ju släpa omkring och skita ned varenda svamp med jord?? dessutom kan man blåsa bort det mesta av skräpet på plats, spar tid.
Finns en fördel till med detta förfarande, och detta har du säkert inte tänkt på,,
om du gör på “mitt” sätt ser nästa plockare att någon varit på platsen (ligger avskurna/rensade kanatreller vid svampstället)och vedebörande går då eventuellt till en annan plats och letar, på det sättet kanske du får ha dina bästa ställen ifred.. :)
Jag gör oxo som Jonnie. Dessutom så har jag börjat lägga en handduk
enkel i botten på korgen. När jag plockat klart på ett ställe så viker jag över så att jag slipper barr, pinnar o annan skit bland svampen.
Väl hemma igen så bara lyfter jag ur handduken ur korgen o upp på bordet. När det är rensat så bara ut o skaka handduken . Fädi!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.