Hej AllA!
Jag undrar på vilket sätt man skall plocka svampen på bästa sätt så att den skall kunna återväxa på samma plats. Vet inte ens om det är så att svamp ofta kommer tebax på samma ställe????
Kan tilläggas att jag är nybörjare på svamplockning.
Du ska vara väldigt noga med att vrida upp hela svampen. Tag ett rejält tag om jordklumpen som omsluter rotdeleln på svampen du tänker plocka om du inte redan är tvärsäker på vad det är. Finns mycket under jord som hjälper till att artbestämma en del svampar (flugsvampar ex.vis)Klipp, skär eller bryt aldrig avv en svamp om du ska lämna bort den på artbestämning.
Mycket svamp återkommer på samma ställen år efter år.
Jag har t ex kantarellställen som jag plockat på varje år i ca 40 år.
Sen händer det ju att de bara dyker upp en enda gång på ett ställe för att aldrig mera visa sej.
Men de allra flesta brukar återkomma år från år.
Magnus, det där är en fråga som har stötts och blötts många gånger. Jag tror inte det spelar någon större roll om eller hur man plockar svampen. Det är viktigare för mycelets överlevnad att markskiktet inte förändras alltför mycket, som det t.ex. kan göra vid övergödning, dikning och skogsgallring (definitivt vid avverkningar), men också igenväxning.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.