0 406 visningar

24 svar

KJ vs Gallsopp

Mari

8 aug 2007 kl. 22:23

Hur ser man skillnad. Jag är nybörjare men var “tvärsäker” på KJ tills nu, när jag hittade den är sidan (SOM ÄR TOPPENBRA OCH MYCKET INFORMATIV). Men blev livrädd, tänk om jag plockar gallsopp….........

Hur ser jag skillnad och smakar det nån skillnad?

Mvh Mari

0

klas jaederfeldt

8 aug 2007 kl. 22:30

bägge sopparna har ett åderät på foten med lite olika maskstorlek.
man kan säga att karl johan är som en transa och har dragit på sig tunna nylonstrumpor 20 den, och att gallsoppen har ett par hemstickade svarta yllestrumpor på sig

0

Morgan

8 aug 2007 kl. 22:32

Ha ha ha…. Good One Klas….
den var fin… bra förklarat =)

0

Morgan

8 aug 2007 kl. 22:36

First Klas på den skulle jag dra till med =)

0

Brittis

8 aug 2007 kl. 22:42

Fast det gäller ju att man har ngt att jämnföra med :o)
Skicka ut en karl och handla 15dm och han ska se vilka utan att läsa sig till det! Hade inte ens jag klarat *fniss*

0

Morgan

8 aug 2007 kl. 22:47

15 dm… Oj oj… nääää =)

0

Brittis

8 aug 2007 kl. 22:52

demin=tror jag det ska vara, inte dm=decimeter :o)

0

Brittis

8 aug 2007 kl. 22:53

Aha…får nog förtydliga. Klas pratar om strumpor och det gör jag med, Morgan!!!

0

Birgitta D

8 aug 2007 kl. 22:57

KJ:s strumpor är dessutom vita.

0

Charina Halland

9 aug 2007 kl. 09:29

Det heter DENIER.

KJ har ljust ådernät på foten mot gallsoppens mörka. Detta närmast hatten.

0

charina

Brittis

9 aug 2007 kl. 09:42

Just det, minnet spelar en spratt ibland..Tack så mkt!

0

Brittis

Charina Halland

9 aug 2007 kl. 12:50

Ingen orsak, vassegu ..

0

Ann

9 aug 2007 kl. 14:07

Hej Marie!
För några veckor sen plockade jag glad i hågen karlJohan trodde jag.
För vi plockade massor förra året och eftersom det var ett helt år sen sist så hade jag lyckats förtränga det här med gallsoppen i år,så jag var bergsäker på att det var KJ.Så efter rensning och stekning tillsmamns med kantareller, så skulle det hela förtäras som förrätt, men problemet var bara att det smakade “galla” om hela alltet, man var bara tvungen att spotta ut, så det tog ett tag att utröna vad den beska smaken kom ifrån, så fick man lite hjälp här på svampguiden, att man troligtvis hade förväxlat kj med gallsopp… visst fasiken!! det visste jag ju egentligen, så den tabben gör jag aldrig om, utan numera smakar jag direkt i skogen på soppen och om det smakar superbeskt är det självklart en gallsopp!! Så om du råkar plocka en sådan så kommer du med 100% säkerhet märka det!! Så vidrigt smakar den!

0

cicki T Belgien

9 aug 2007 kl. 18:00

Isch! jag har inte ens tänkt tanken “gallsopp” och har haft tur hittills. Tack för alla tips, bäst att ha med sig lite vatten att skölja mun med i skogen och så gäller det ju att inte ha tjocka strumpor på sig annars kan man ju själv bli tagen för en gallsopp ;)

0

Charina Halland

9 aug 2007 kl. 18:16

Cicki.
Det gäller att ha vita nätstrumpor om du ska hotta till dig ;))Då blir du en läckerbit!

0

Brittis

9 aug 2007 kl. 19:53

J-ar, jag som alltid har ridbyxor med knästrumpor utan på!! Jag blir alla ggr tagen för en gallsopp… fast å andra sidan slipper jag fästingbett…“tvi tvi ta i trä”

0

Ingemar

9 aug 2007 kl. 21:46

Mari, här har du Klas strumpor (bilden).
Om du drar av stensoppens hatthud från kanten så är den brunfärgad i hattköttet. När du väl lärt dig att se skillnaden så artbestämmer du på ett ögonblick.

0

Kanon-ingemar

Brittis

9 aug 2007 kl. 22:22

Jättebra! Själv hittar jag mest gallsopp i dagarna!  brunsoppar som var ok, när jag skrittade av hästen en runda :o)

0

Mr Besserwisser...

Bengt "Besserwisser" Sandh

10 aug 2007 kl. 01:59

...har ordet!

Det är två saker i den här tråden som jag, i egenskap av besserwisser vill poängtera.

1) Gallsoppen har rör som är rosa eller vitrosa i alla stadier. KJ har ALDRIG rosa eller vitrosa rör. Så enkelt är det. KJ:S rör är gråvita hos unga svampar, går därefter över i gult för att i sista stadiet bli gröna.

2) Ann skriver att hon steker KJ (som visade sig vara gallsopp) ihop med kantareller. En gyllene regel är att inte blanda svampar med så specifika smaker med varandra. Det är ungefär som att hälla upp en halv kupa fin cognac och toppa andra halvan med 12 år gammal skotsk whisky, skaka om och dricka. Helgerån med andra ord. Det är inte heller bra att bada i helgerån, däremot går det bra i Helgeån.

KJ kan däremot blandas med andra ätliga soppar som tar till sig smaken av KJ. Samma gäller kantareller som med fördel kan drygas ut med t.ex. blek taggsvamp som tar till sig kantarellsmaken.

0

Mr Besserwisser...

Daniel Persson

10 aug 2007 kl. 02:10

Jag vill lämna in en mild protest mot Besserwisserns inlägg.

Den rosa tonen på rören hos unga gallsoppar kan vara omöjlig att se utan spektrumanalysator. En sådan är 1) dyr som tusan 2) stor som attan 3) klyddig så in i helsicke.

Bättre då att gå på smak eller ådernätsfärgen.

0

Mr Besserwisser...

Bengt f.d. "Besserwisser" Sandh

10 aug 2007 kl. 02:13

Mr Besserwisser kryper ihop som en strykrädd hund och ylar med svansen mellan benen.

JAG KAN INTE HA FEL, JAG KAN INTE HA FEL. JAG KAN INTE…

0

Mr Besserwisser...

Gunilla

10 aug 2007 kl. 08:54

Vad betyder klyddig??

0

Mr Besserwisser...

Brittis

10 aug 2007 kl. 08:58

Jag tror att klyddig betyder besvärlig *skrattar*

0

Mr Besserwisser...Bengt!

Ann

10 aug 2007 kl. 09:10

Jag tycker det går alldeles utmärkt att blanda olika goda matsvampar i samma panna. Vi hade hittat precis så mkt eller lite att det räckte precis till en lite stekpanna. Man känner tydlig skillnad mellan de olika smakerna, tycker jag. Inget helgerån tycker jag iallafall…

0

Mr Besserwisser...

Ann

10 aug 2007 kl. 09:13

Instämmer! Inte var de sådär väldigt rosa iallafall…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone