Hur ser man skillnad. Jag är nybörjare men var “tvärsäker” på KJ tills nu, när jag hittade den är sidan (SOM ÄR TOPPENBRA OCH MYCKET INFORMATIV). Men blev livrädd, tänk om jag plockar gallsopp….........
Hur ser jag skillnad och smakar det nån skillnad?
Mvh Mari
Hej Marie!
För några veckor sen plockade jag glad i hågen karlJohan trodde jag.
För vi plockade massor förra året och eftersom det var ett helt år sen sist så hade jag lyckats förtränga det här med gallsoppen i år,så jag var bergsäker på att det var KJ.Så efter rensning och stekning tillsmamns med kantareller, så skulle det hela förtäras som förrätt, men problemet var bara att det smakade “galla” om hela alltet, man var bara tvungen att spotta ut, så det tog ett tag att utröna vad den beska smaken kom ifrån, så fick man lite hjälp här på svampguiden, att man troligtvis hade förväxlat kj med gallsopp… visst fasiken!! det visste jag ju egentligen, så den tabben gör jag aldrig om, utan numera smakar jag direkt i skogen på soppen och om det smakar superbeskt är det självklart en gallsopp!! Så om du råkar plocka en sådan så kommer du med 100% säkerhet märka det!! Så vidrigt smakar den!
Isch! jag har inte ens tänkt tanken “gallsopp” och har haft tur hittills. Tack för alla tips, bäst att ha med sig lite vatten att skölja mun med i skogen och så gäller det ju att inte ha tjocka strumpor på sig annars kan man ju själv bli tagen för en gallsopp ;)
...har ordet!
Det är två saker i den här tråden som jag, i egenskap av besserwisser vill poängtera.
1) Gallsoppen har rör som är rosa eller vitrosa i alla stadier. KJ har ALDRIG rosa eller vitrosa rör. Så enkelt är det. KJ:S rör är gråvita hos unga svampar, går därefter över i gult för att i sista stadiet bli gröna.
2) Ann skriver att hon steker KJ (som visade sig vara gallsopp) ihop med kantareller. En gyllene regel är att inte blanda svampar med så specifika smaker med varandra. Det är ungefär som att hälla upp en halv kupa fin cognac och toppa andra halvan med 12 år gammal skotsk whisky, skaka om och dricka. Helgerån med andra ord. Det är inte heller bra att bada i helgerån, däremot går det bra i Helgeån.
KJ kan däremot blandas med andra ätliga soppar som tar till sig smaken av KJ. Samma gäller kantareller som med fördel kan drygas ut med t.ex. blek taggsvamp som tar till sig kantarellsmaken.
Jag vill lämna in en mild protest mot Besserwisserns inlägg.
Den rosa tonen på rören hos unga gallsoppar kan vara omöjlig att se utan spektrumanalysator. En sådan är 1) dyr som tusan 2) stor som attan 3) klyddig så in i helsicke.
Bättre då att gå på smak eller ådernätsfärgen.
Jag tycker det går alldeles utmärkt att blanda olika goda matsvampar i samma panna. Vi hade hittat precis så mkt eller lite att det räckte precis till en lite stekpanna. Man känner tydlig skillnad mellan de olika smakerna, tycker jag. Inget helgerån tycker jag iallafall…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.