Läser med irritation svamprapporterna och ser hur folk fyndar både det ena och det andra. Men efter att ett flertal gånger själv varit ute i skogen, så börjar jag nu undra i vilken värld dessa personer lever i, eller om de bara är duktiga på Photoshop. Speciellt den mytomspunna kantarellen verkar vara populär, för att inte tala om låtsassvampen Karljohan. Härmed efterfrågas fler bildbevis från verkliga svampfynd!
Hur i all sin dar kan detta tolkas som ett påhopp! Förstår ni inte hur avundsjuk man blir på alla fina svampfynd som alla andra utom jag gör? *buhuu*
Jag skrev ju t ex “låtsassvampen Karljohan”, eftersom jag själv inte kan hitta den och något som inte kan hittas kan väl inte finnas? :)
Jonnie, du har fattat galoppen! Jag vill se fler bilder både på svampar och på dess miljöer, dvs naturbilder. Jag föreslog en gång Mikael att han skulle lägga in en särskild avdelning för just detta, men det kanske blir ett för stort projekt.
Hoppas nu bara att det snart dyker upp mer svamp här i Umeå, lite så kallad “blodriska” eller “fårticka” vore ju fint. God svamptur!
Idag har vi plockat (utanför Hörnefors) kantareller, svart trumpetsvamp, rimskivling och en sillkremla, sett flera karljohan (för gamla), massor med andra soppar (sand-, tegel- mfl.), brödticka och små trattisar. Blek taggsvamp och fårticka verkar inte ha gått till så bra.
Kommer med bilder av några andra svampar sen :-)
Här kommer bilderna på dagens svamptur, har sagt det förr, det är jäkligt svårt att ta bilder på svampställen i skogen, i allafall om man står i en tät granplantering, det jag försöker visa på bild 1 är ett riktigt bra svampställe, där plockade jag idag över 6 kilo kantareller (bild 2)
Bild 3 är hela dagens skörd, sisådär 18 kilo, här är extremt bra med kntareller nu, en ren fröjd..
...och jag tvivlar aldrig på de fynd folk gör. Problemet med mig är att jag inte hinner tillbringa så mycket tid som jag vill i skogen och är man inte ute och söker så hittar man naturligtvis inget.
Detta, i kombination med att jag saknar “öga” för vissa svampar, gör att jag ännu inte har så många bra svampställen. I måst bara he me ut i skogen å let!
Man lär sig om man är intresserad, det gäller bara att vara enträgen, och satsa på “rätt” skogar, kolla lite i lite yngre stenig granskog, gärna i “norrbackar” (dvs man kan tänka- om vi nu snackar kantareller- att den inte trivs i direktsol, tänk på det när du letar, gärna skogar som vetter med backe åt norr, om du förstår mej??
Oj oj, är det så där de ser ut? :)
Jag läste en artikel i Vasabladet häromdagen, som handlade om kantareller. Kvinnan som intervjuades är en motionär, som alltid har en påse i fickan (en korg hade ju varit lite klumpigt) när hon är ute och springer, utifall hon skulle hitta kantareller längs spåret. Hon tipsade om att kantareller ofta växer bland gräs.
Tack för det!!
Ja, här är det grymt mycket på vissa ställen nu, börjar faktiskt torka här runt Vänern igen, på nå´t sätt tror jag att marken här torkar ut snabbare, blir heller inte så mycket regn som på andra ställen, Vänerns fel, skulle jag tro..
Ska ut på mitt bästa ställe Lör eller Söndag (om det kommit regn) misstänker att jag inte hinner plocka allt på en hel dag, får bära i omgångar.
Det är bara synd att jag inte kan visa bra bilder på det stället, måste vara bland de bästa k-ställena i Sverige. Får inte till det med kameran, blir inte bra..
Väntar annars med spänning på K-J nu, är lite roligare att plocka om det är mycket, vilket jaag hoppas på..
Lycka till själv..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.