0 455 visningar

25 svar

Bildbevis krävs!

Jörgen

9 aug 2007 kl. 11:58

Läser med irritation svamprapporterna och ser hur folk fyndar både det ena och det andra. Men efter att ett flertal gånger själv varit ute i skogen, så börjar jag nu undra i vilken värld dessa personer lever i, eller om de bara är duktiga på Photoshop. Speciellt den mytomspunna kantarellen verkar vara populär, för att inte tala om låtsassvampen Karljohan. Härmed efterfrågas fler bildbevis från verkliga svampfynd!

0

Brittis

9 aug 2007 kl. 12:24

vad menar du, att vi skulle ljuga? De flesta har ju visat bilder på sina svampar, och de(bl a jag som inte har ngn kamera för tillfället) får du helt enkelt lita på!
Eller du har kameror till skänks då kanske?

0

Bengt Sandh

9 aug 2007 kl. 12:37

Det var ett ruskigt fult påhopp, Jörgen! Ifrågasätter du folks trovärdighet så tycker jag att du är ute och cyklar. Glöm inte cykelhjälmen!

0

Charina Halland

9 aug 2007 kl. 12:43

Va det bara jag som “hörde ironin” i Jörgens inlägg?

0

Ironi?

Brittis

9 aug 2007 kl. 12:47

VArken hörde eller såg jag, så den var nog väl nerbäddad!

0

Ann

9 aug 2007 kl. 14:44

Kan hålla med om att det känns som om det är dåligt med svamp i år… men det kanske kommer mer om man väntar ett par veckor.. eller??

0

anitha i Umeå

9 aug 2007 kl. 15:30

Jörgen!

Om det den Jörgen jag tänker på, så kan du ringa mig.
Anitha Lundberg (från svamputbildningen.

Ha de

0

Jonnie

9 aug 2007 kl. 15:53

Om du tittar på detta inlägg ikväll, vid 22-tiden skad du få se på bildbevis!

0

Bo Reyer

9 aug 2007 kl. 16:33

“rapporter” och “forum” två vitt skilda saker. Har aldrig sett något bildbevis eller att någon ifrågasatt att en rapport skulle vara påhittad.

0

Jörgen

Nilsson ej Lennart!

9 aug 2007 kl. 19:22

Om du kollar så finns ofta tidningar med på bilderna och om nojan sätter in får du väl förstora och fingranska både artiklar och datum.

0

Ironi? JAAA!!!

Jörgen

9 aug 2007 kl. 21:30

Hur i all sin dar kan detta tolkas som ett påhopp! Förstår ni inte hur avundsjuk man blir på alla fina svampfynd som alla andra utom jag gör? *buhuu*
Jag skrev ju t ex “låtsassvampen Karljohan”, eftersom jag själv inte kan hitta den och något som inte kan hittas kan väl inte finnas? :)

Jonnie, du har fattat galoppen! Jag vill se fler bilder både på svampar och på dess miljöer, dvs naturbilder. Jag föreslog en gång Mikael att han skulle lägga in en särskild avdelning för just detta, men det kanske blir ett för stort projekt.
Hoppas nu bara att det snart dyker upp mer svamp här i Umeå, lite så kallad “blodriska” eller “fårticka” vore ju fint. God svamptur!

0

Jörgen

Irene A

9 aug 2007 kl. 21:40

Idag har vi plockat (utanför Hörnefors) kantareller, svart trumpetsvamp, rimskivling och en sillkremla, sett flera karljohan (för gamla), massor med andra soppar (sand-, tegel- mfl.), brödticka och små trattisar. Blek taggsvamp och fårticka verkar inte ha gått till så bra.
Kommer med bilder av några andra svampar sen :-)

0

Jörgen

Jonnie

9 aug 2007 kl. 21:53

Här kommer bilderna på dagens svamptur, har sagt det förr, det är jäkligt svårt att ta bilder på svampställen i skogen, i allafall om man står i en tät granplantering, det jag försöker visa på bild 1 är ett riktigt bra svampställe, där plockade jag idag över 6 kilo kantareller (bild 2)
Bild 3 är hela dagens skörd, sisådär 18 kilo, här är extremt bra med kntareller nu, en ren fröjd..

0

Jörgen

Jonnie

9 aug 2007 kl. 21:54

Jävlars bilderna oxo

0

Jörgen

Jonnie

9 aug 2007 kl. 21:55

Faaan

0

Jörgen

Ras Bohlin

9 aug 2007 kl. 21:56

Varför inte starta upp helt ny tråd, nämligen “BILDTRÅDEN”!

0

Svampen finns nog...

Jörgen

9 aug 2007 kl. 21:57

...och jag tvivlar aldrig på de fynd folk gör. Problemet med mig är att jag inte hinner tillbringa så mycket tid som jag vill i skogen och är man inte ute och söker så hittar man naturligtvis inget.
Detta, i kombination med att jag saknar “öga” för vissa svampar, gör att jag ännu inte har så många bra svampställen. I måst bara he me ut i skogen å let!

0

Svampen finns nog...

Jonnie

9 aug 2007 kl. 22:02

Man lär sig om man är intresserad, det gäller bara att vara enträgen, och satsa på “rätt” skogar, kolla lite i lite yngre stenig granskog, gärna i “norrbackar” (dvs man kan tänka- om vi nu snackar kantareller- att den inte trivs i direktsol, tänk på det när du letar, gärna skogar som vetter med backe åt norr, om du förstår mej??

0

Jonnie

Jörgen

9 aug 2007 kl. 22:05

Oj oj, är det så där de ser ut? :)
Jag läste en artikel i Vasabladet häromdagen, som handlade om kantareller. Kvinnan som intervjuades är en motionär, som alltid har en påse i fickan (en korg hade ju varit lite klumpigt) när hon är ute och springer, utifall hon skulle hitta kantareller längs spåret. Hon tipsade om att kantareller ofta växer bland gräs.

0

Kantareller i Vasatrakten

Anttu (från Malax)

10 aug 2007 kl. 16:42

Om du kommer från Vasa kan jag säga att jag hittat stora mängder kantareller i bl.a. Malax, Korsholm och Maxmo.

0

Evus

10 aug 2007 kl. 20:28

Här är bildbevis från dagens skörd, visserligen inte hur dom växer, men väl i pannan.
Först smörstekta,salt och vitpeppar sen i med vispgrädde, behövs ingen mjöl.
MUMS!

Bra sås reder sig själv.

0

Lena M

10 aug 2007 kl. 20:33

Evus, det ser onekligen gott ut !

0

b

10 aug 2007 kl. 20:49

Här är en “växtplatsbild” från 6/8 på ngra kantareller. Lite gräs, lite mossa och en massa fjolårslöv.

0

Helena A

10 aug 2007 kl. 21:16

Svampskörd från förra veckan.
Blev mera efter att bilden tagits.
Mycket uppletat av hunden

0

Jonnie

TezZ

13 aug 2007 kl. 00:49

Fiiinfina bilder, speciellt nr 2. Ser nästan ut som om kantarellerna står i givakt, redo att skördas. Varför kan de aldrig stå så för mig också? :D

Alltid kul å se resultat fr dina turer.

0

TezZ

Jonnie

13 aug 2007 kl. 16:34

Tack för det!!
Ja, här är det grymt mycket på vissa ställen nu, börjar faktiskt torka här runt Vänern igen, på nå´t sätt tror jag att marken här torkar ut snabbare, blir heller inte så mycket regn som på andra ställen, Vänerns fel, skulle jag tro..
Ska ut på mitt bästa ställe Lör eller Söndag (om det kommit regn) misstänker att jag inte hinner plocka allt på en hel dag, får bära i omgångar.
Det är bara synd att jag inte kan visa bra bilder på det stället, måste vara bland de bästa k-ställena i Sverige. Får inte till det med kameran, blir inte bra..

Väntar annars med spänning på K-J nu, är lite roligare att plocka om det är mycket, vilket jaag hoppas på..
Lycka till själv..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone