0 386 visningar

19 svar

svamptjuvande grannar

Ann

9 aug 2007 kl. 14:21

Tror ni jag blev glad när jag upptäckte att jag har kantareller som växer på min tomt?? Så jag har haft dom på tillväxt ett tag nu, dvs gått med vattenkannan och gött dom, tills jag en dag upptäckte att de stora var borta!!! Då blev jag riktigt sur, hur kan man klampa in på nåns tomt och sno deras svampar?? Funderar på om jag ska göra svamparna oätliga på nåt sätt…grr

0

Sofia S

9 aug 2007 kl. 17:40

Oanständigt! Hos oss går alla och tjuvvaktar på varandra, alla vet var de finns och hur stora de är, frågan är bara vem som har lägsta gränsen för barnarov av kantareller. Men inte på någons tomt!

0

cicki T Belgien

9 aug 2007 kl. 17:45

Snubbeltråd kan kanske hjälpa ;)

0

Bo Reyer

9 aug 2007 kl. 17:47

Måla dem röda med vita prickar så får du nog ha dem ifred! Du kan även måla ev. flugsvampar gula, men tänk på att färgen ska vara giftfri.

0

Ras Bohlin

9 aug 2007 kl. 18:00

Jag föreslår att du väljer ut en medelstor, lägger denna på minnet och preparerar densamma med något starkt laxerande! Kan bli riktigt kul!!! =)

0

Charina Halland

9 aug 2007 kl. 18:14

Dulcolax…. *hehe*

Fy fan va lågt att sno svamp i nåns trädgård!

Sätt dig o pinka på dem!

0

Bengt Sandh

9 aug 2007 kl. 18:55

Det är övervakningskamera som gäller + skylt med texten: “Vill du bli filmstjärna för ett dygn? Ta min svamp och du finns utlagd på YouTube inom 2 timmar. Om du kan ta reller kan vi ta bilder!”

0

Charina

9 aug 2007 kl. 19:01

Lav jo bengt *hehehe*

0

Brittis

9 aug 2007 kl. 19:50

*skrattar* den var bäst, Bengt!! Eltråd…går o koppla till bilbatteri..

0

Thomas

10 aug 2007 kl. 08:23

Kan det inte tänkar vara ngt. djur som äter svamp?

0

Ann

10 aug 2007 kl. 09:00

Tack för alla tips.. hihi.. jag ska nog komma på nåt… Nåt djur tror jag inte på. Tillsvidare nu så har jag gömt dom under massa löv.. tyvärr hittar jag ju inte dom själv.. eller som igår skulle jag bara titta till mina små gula vänner och eftersom jag gömt dom så väl så råkade jag stöta till en så den lossnade från marken…snyft..

0

Bengt Sandh

10 aug 2007 kl. 11:26

Ann, lossnade den från marken? Hu, vad hemskt! Jag lider med dig och hoppas att du kan försöka att sätta fast den igen. Fråga efter kantarellklister hos Karl-Johans Svamp- och Klisteraffär. Butiker finns på de flesta orter i landet.

Lycka till!

0

Ann

10 aug 2007 kl. 12:40

haha!!! javisst vad det hemskt…!! jag försökte faktiskt stoppa tillbaks den, för jag tänkte “så kan man ju göra med jordgubbsplantor”, men sen tänkte jag att det gäller nog inte för kantareller så jag tog in den i stekte den istället…den var mkt god…

0

Gunilla Martinsson

10 aug 2007 kl. 12:51

Gräddstuvade du den??

0

Ann

10 aug 2007 kl. 13:20

fniss!! nej…bara stekte i smör..
och tuggade länge, länge…hihi..

0

Bo Reyer

10 aug 2007 kl. 15:05

Det kan även vara en ekorre som samlar mat till vinterförrådet. Om så är fallet vet jag ett enkelt sätt att göra sig av med den lilla gynnaren. Det enda du behöver är en spetsig sten, en kantarell, lite snus och en spegel. Du lägger kantarellen på stenen och framför strör du ut lite snus. När ekorren kommer blir den nyfiken på snuset och luktar, vilket gör att den nyser och slår skallen i den spetsiga stenen.

0

Brittis

10 aug 2007 kl. 15:26

men huwa *skrattar*

0

Ann

10 aug 2007 kl. 16:38

Tack för tipset Bo!! Undrar bara om du möjligtvis tittat lite för mkt på tecknad film?? Men det kanske är värt ett försök!! Återkommer med rapport om hur det gick.. fällan ska gillras redan ikväll!! Men tänk om det inte är en ekorre som är boven utan en människa som slår huvet i stenen.. kan man kanske bli skadeståndskyldig på nåt sätt…

0

Bo Reyer

10 aug 2007 kl. 16:56

Hej Ann. För det första tittar jag aldrig på tecknad film och jag har inte läst en enda serietidning i hela mitt liv. Jag är lite förvånad över att ingen har undrat över var spegeln kommer in i bilden. Jo så här är det: när ekorren slagit skallen i stenen går man fram till stenen och håller spegeln framför nosen på svamptjuven. Om det inte blir någon imma är den stendöd!

0

Ann

10 aug 2007 kl. 17:03

Ahaa Bo… smart! Du är påhittig du, som kommit på nåt sånt..
Men jag är ändå rätt säker på att
ekorren är helt oskyldig och att det är mina goda grannar som är skyldiga…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone