I Kiruna, där jag bodde i 24 år, plockade jag ofta kremlor. Mycket goda! Det fanns inte så många arter och efter några år kunde jag njuta av 3 olika sorter, men jag vet inte vilka.
Nu har jag flyttat till Umeå och plockar i nya marker. Här finns många fler sorters kremlor och dessutom många andra mycket goda svampar.
Därför skulle jag bli mycket glad om du har några enkla tips för att snabbt avslöja sill-, mandelkremlor m.fl. kremlor?
Jag vet ju att dessa godsvampar platsar med Karl Johan, kantarell och champinjon, men de är så besvärliga att definiera!
Hej Mats!
Jag är heller inte någon superexpert på kremlor, men jag kan berätta att förra helgen plockade jag en kremla som jag inte var säker på. Väl hemkommen tittade jag i svampboken och hittade mandelkremla.
Jag smakade en liten bit av foten och den smakade verkligen mandel, det är kanske till någon hjälp.
Hälsningar Tobbe
Javisst, namnen ger ledning! Naturligtvis smakar mandelkremlan lite mandel och sillkremlan har utpräglad doft av inlagd sill!
Mild gulkremla och mild grönkremla känns igen på hatthudens färg och skiljs från de skarpa varianterna genom smakprov (tips: ha med nån frukt att tugga efter smakprovet innan du gör nästa).
Kantkremlan tycker jag är god och den känner man igen på att den lite rosarödlila hatthuden inte riktigt når fram till hattkanten, utan den har liksom en ljus “kant”.
Hatten på en sillkremla kan variera från mörkröd, nästan svart, brun till ljust olivgrön Det är olika arter. Storleken varierar också. Färgen på foten från röd till ljust olivbrun. Foten är ganska elastisk och “tät tvättsvampliknande” i genomskärning.
Lukten av skaldjur är tydligast vid fotbasen (ta bort jord och låt den ligga en halv minut)
Foten får brunaktiga fläckar när man tummar på den (och fingrarna luktar hummer)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.