0 646 visningar

10 svar

Kremleproblem

Irene A

9 aug 2007 kl. 22:20

Hittade två arter idag, som jag har problem med. Den första är den som vi tidigare har kallat mjölfotskremla, Russula farinipes, men enligt finska mykologer är arten på bilden, som vi hittar norrut i granskog, en annan som ska heta Russula pallescens.
Någon som vet om det är fastslaget att det rör sig om två olika arter?

Den andra får jag inte kläm på. Förutom det som syns på bilderna kan jag nämna att den är brännande skarp och växte i granskog. Förslag?

0

Lena M

10 aug 2007 kl. 07:57

Ja Irene, jag hoppas att du kan få hjälp också, du som träget svarar på allas frågor, men som du vet är jag inte rätt person att svara på din fråga.

0

Ceegee

10 aug 2007 kl. 08:09

Svampen på sista bilden ser precis ut som en stinkkremla som jag hittade för någon vecka sedan, men om det är denna art borde det ju kännas på lukten…

0

Irene A

10 aug 2007 kl. 11:35

Den påminner mycket riktigt om stinkkremla på hattfärgen och de bruna fnasen på foten, men foten är inte kamrad inuti (jag delade ett ex för att visa det), skivorna alldeles för gula, och den har ingen påtaglig lukt alls.

Det närmaste jag kommer, är någon färgform eller art i närheten av praktkremla, R. lundellii. Hatten är lite rödfläckig, annars är färgen ganska lik den hos senapskremla, R. ochroleuca (som jag först trodde att det var), men den ska ha blekare skivor.
Jag kommer inte på så många andra arter med brännande skarp smak och så gula skivor.
Pepparkremla, R. badia, brukar ha mörkt brunviolett hatt, etterkremla, R. urens, sägs vara en ädellövskogsart.

0

Mattias Andersson

10 aug 2007 kl. 19:37

Skulle det kunna vara R. aurantioflammans? Vanligast med björk, men ska kunna växa även med gran.

0

Franco Matli

10 aug 2007 kl. 20:06

Prova att titta på Russula fulvograminea Ruots.,Sarnari&Vauras
Vilket färg har sporpulver?

0

Irene A

10 aug 2007 kl. 21:18

Franco, R. fulvograminea var ett intressant förslag! Sporerna är mörkt gula och det ska de tydligen vara hos den arten också. Har försökt läsa originalbeskrivningen.. vad betyder “sapore miti vel tarde moderatim acri”? Mild till något skarp?

0

Franco Matli

10 aug 2007 kl. 23:15

Det betyder : smak först mild och alltefter något pepprig.
Du kan testa med FeSO4 som blir rosa-orange på foten.
Det var en mycket inyressant kremla,
hoppas att du identifierar den.

0

Irene A

10 aug 2007 kl. 23:43

Tack för hjälpen, Franco! Tyvärr har jag inte järnsulfat hemma, men jag ska fortsätta att undersöka den mikroskopiskt så gott jag kan.

Idag var det för soligt och varmt att besöka skogen, så det blev en cykeltur istället. Vid några gamla björkar i en park blev det tvärstopp och fotografering av fler kremlor. Jag hade aldrig anat att dessa urblekta och små, ca 5 cm breda, svampar var sillkremlor om jag inte hade upptäckt en med den rätta rosa färgen på foten.
Om jag har fattat det rätt, heter den här lilla arten under björk Russula amoenoides..?

0

Franco Matli

11 aug 2007 kl. 20:55

Kremleproblem brukar ofta förbli det.
Subsektionen Xerampelinae är ganska kaotisk,många arter är fortfarande ifrågasatta och osäkra.
R.amoenoides skulle vara en dubbelgångare av R.amoena= Sammetskremla, men den är sörre och har sillkremle lukt och växa under lövträd på surmark.Ockra sporpulver.
Din bild påmnner mig R.graveolens
som växer under bok, men också hittat under björk, det finns en bild på Sarnaris Russula tomo 2
sida 891.Om du saknar kemikalier, och dom behövs med kremlorna,kom och hälsa på när du drar förbi Stockholm under dina vandringar.
Men jag har hört att du kommer att vara i Mora så kanske vi träffas där.

0

Irene A

12 aug 2007 kl. 12:39

Franco, det hade varit kul att ses nån gång, men jag kommer inte att ha tid att åka till Mora.

Sarnaris Russulaböcker har jag inte heller. Det är inget släkte jag tänker fördjupa mig i, just för det du skriver, att kremleproblem brukar förbli problem - dåligt utredda och förmodligen många arter som forfarande inte är beskrivna.. Några enstaka obekanta arter försöker jag mig på ibland om de ser riktigt annorlunda ut, men den här smutsgula kremlan kommer jag nog att skicka vidare till experter. Jag hade en idé på gång, R. globispora (en nordlig maculata-form), men det stämde inte heller.

R. graveolens är tydligen väldigt variabel, men jag trodde att den var bunden till ek..?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone