0 480 visningar

8 svar

Till Irene

G.G

10 aug 2007 kl. 08:50

Hej jag undrar hur länge batterierna till A630 räcker fina foton

0

Elisabeth J

10 aug 2007 kl. 09:34

Hej!

Vilka tillbehör hade du till din kamera för att kunna fota i vissa vinklar,och närgränsen på föremål var en cm stämmer det?

Vad heter kameran exakt?  Funderar på att skaffa mig en ny och låta sonen ta hand om min gamla.
Jag kan inte ta sådana närbilder med min kamera en Sony cyber shot 7,2 megapix och 3x optisk zoom.

0

A630

Irene A

10 aug 2007 kl. 10:36

Närmare bestämt Canon PowerShot A630.
Jag hade inte tänkt göra reklam för just den kameran, men eftersom jag får frågor, ska jag försöka svara.
Den främsta anledningen att jag själv valde den, var den stora vridbara displayen, som gör att jag kan kontrollera vad jag tar bild på, även om kameran har placerats i en grop eller mellan ett par liggande trädstammar. Då fanns en till kamera (en Sony) att välja på, men den föll på att den nästan var dubbelt så dyr, när jag räknade in att jag måste ha ett reservbatteri också..

Jag har inte koll på exakt hur länge batterierna räcker, men jag blev faktiskt förvånad att de räckte så länge. Ett par veckor med daglig användning någon timme eller så?
Kameran använder 4 st AA-batterier, och hur länge de räcker, beror på vilken kapacitet de har. Jag har valt laddningsbara på 2100 mAh, inget märkvärdigt alltså.

Närgränsen på 1 cm stämmer bara om man inte använder zoomen - ju mera zoom, desto längre ifrån hamnar närgränsen. För att fota små svampar, har jag experimenterat med att köpa till en adapter och närbildslinser. Dessa ger totalt ytterligare förstoring av bilden med ca 2x, men krymper samtidigt skärpedjupet.

Det enklaste sättet att få närbilder med den här typen av kamera (som inte är en systemkamera), är ju annars att beskära bilden rejält. Utnyttjar man bästa upplösningen på en kamera med 7-8 Mpixlar, tål bilderna att förstoras upp ganska mycket.

0

Brittis

10 aug 2007 kl. 10:55

För mig är detta rena grekiskan. Tror jag åker o plockar svamp istället *ler*

0

Irene A

10 aug 2007 kl. 12:10

Tänkte bara visa hur man “fuskar” för att göra närbilder ;-)

Den första är originalbilden (enbart förminskad för att kunna laddas upp), den andra en beskuren del av den,
den tredje är också beskuren.

0

Lena M

10 aug 2007 kl. 12:21

Hmm, jag säger som Brittis rena latinet och går till skogen istället.

0

Elisabeth J

10 aug 2007 kl. 21:49

Tack för informationen Irene.
Adapter och närbildslinser kan du tala om hur det fungerar?

Bilderna du lade ut hade du fotat utan närbildslinser?

Jag vet hur man förstorar genom att beskära bilden.

0

Närbilder

Irene A

11 aug 2007 kl. 00:33

Vet inte riktigt hur jag ska förklara det där med närbildslinser till kameran..
Adaptern är en liten tub med gängor på som kan monteras runt objektivet, sen finns det linser (typ förstoringsglas), som skruvas på framför objektivet. De fungerar ungefär som läsglasögon åt kameran, d.v.s. den kan komma närmare motivet. Bilderna här var tagna med såna fast det inte behövdes. Det fungerar till de flesta svampar utom de riktigt stora, när man måste öka avståndet mer.

0

Irene

GG

11 aug 2007 kl. 06:33

Tack för utförlig och bra information

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone