0 1197 visningar

13 svar

Rodnande fjällskivling?

oskarlisa

10 aug 2007 kl. 13:01

Har hittat massor, men äter ni kunniga svampmänniskor dem? I vissa av mina böcker avråds man….

0

Bengt Sandh

10 aug 2007 kl. 13:15

Jag vågar inte längre äta den sedan jag upptäckte att jag själv rodnade och kände mig mycket generad så långt som ett halvår efter. Jag får fortfarande en och annan attack av våldsam generositet vilket mina vänner försöker att utnyttja.

Men, som sagt, hur kul är det att rodna efter en svampmåltid?

0

oskarlisa

10 aug 2007 kl. 13:27

Nähähähä, det är ju inte så kul!!
“Asgarv”!!!!!

0

Irene A

10 aug 2007 kl. 14:50

Jag brukar inte äta rodnande fjällskivling, men många andra gör det och mår bra.
Några former av liknande fjällskivlingar har misstänkts vara giftiga. Det kan bero på individuell överkänslighet eller att vissa av dem verkligen är giftiga. En art som man vet är det, är den grönsporiga Chlorophyllum molybdites.
http://www.nrm.se/forskningochsamlingar/vaxter/kryptogambotanik/virtuellautstallningar/manadenskryptogam/svampar/svamparpafelplats/chlorophyllummolybditespanarahall.4.bb3f71108335b4bcd80001384.html

Vår rodnande fjällskivling som tillhör samma släkte (och bl.a. brukar växa i myrstackar),
heter C. rhacodes och brukar räknas som ätlig:
http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=12325

en snarlik trädgårdsvariant heter C. brunneum (har varit misstänkt giftig men kan ha förväxlats med någon annan art):
http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=12562

0

Birgitta D

10 aug 2007 kl. 15:46

Ärdu säker på att det är fjällskivlingen? Här dräller det av rodnande flugsvamp men matvärdet är väl likvärdigt. Äter ingen av dem.

0

Kapten Hammock

10 aug 2007 kl. 21:43

Clorophyllum? Heter de inte Macrolepiota längre?
Jag hänger nog inte med i svängarna…

0

Joachim Krumlinde

10 aug 2007 kl. 22:09

Rodnande fjällskivling har flyttat från Macrolepiota till Chlorophyllum och samtidigt delats upp i flera arter - C. olivieri i barrskog, C. rachodes i lövskog. Stolt fjällskivling är kvar i Macrolepiota.

0

Kapten Hammock

10 aug 2007 kl. 22:17

Tackar för upplysningen.

0

Irene A

10 aug 2007 kl. 23:22

Tack för rättelsen, Joachim! Jag har tydligen inte heller hängt med riktigt..

0

Joachim Krumlinde

11 aug 2007 kl. 13:19

Nåja, jag var inte så väldigt precis heller och kanske inte helt uppdaterad.

Mina kunskaper om systematiken för rodnande fjällskivling bygger på en artikel i Svampe nr 50/2004. Den fanns tidigare utlagd på nätet men tycks inte finnas kvar.

0

Irene A

11 aug 2007 kl. 20:16

Var det den här artikeln du menade, Joachim?

http://plantbio.berkeley.edu/~bruns/ftp/Lange2004.pdf

0

Joachim Krumlinde

11 aug 2007 kl. 21:17

Ja,just den. Den fanns alltså kvar, det var bara jag som inte hittade den.

0

HM

9 sep 2020 kl. 21:11

Jag trodde jag hittade stolt fjällskivling men det visade sig vara rodnande fjällskivling. Hade bara en hundbajspåse med mej. Plockade några fina ängschampinjoner i samma påse… Vågar jag äta champinjonerna?

0

HLilja

9 sep 2020 kl. 21:14

Absolut, om du tänker på att de legat i samma påse. Men du måste förstås vara säker på att det är champinjoner.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone