Nu har nybörjaren varit ute - vad kan jag ha hittat?
Svampen på bild 1 är någon form av sopp hittad i blandskog, grå med kött som rodnar och sedan blir grått. Gallsopp? Smakade dock inte bittert.
Bild 2 vänster liknade en taggsvamp, orangeröd undertill. Foten likaså och mycket hård och kompakt.
Bild 2 höger liknade sotriska men jag är litet osäker.
Dessa hittade jag i den torra barrmattan i granskog.
Soppen uppe är inte ngn gallsopp , för visst är det svarta prickar på foten o inte ett mörkbrunt ådernät? Tycker rörlagret serr gult ut. Var det inte ngn härom dagen som plockat en fjällsopp som liknar denna? Bild 2 till höger är en sammetsfotad pluggskivling, ej ätlig, dock bra att färga garn med :o)
Här är en bild på gul strävsopp och jag tycker inte att den är vidare lik. Jag skulle gissa på ek sopp
http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv&PhotoId=38263&Photo=Gul-str%E4vsopp-(Leccinum-crocipodium)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.