0 510 visningar

10 svar

Druvfingersvamp, Hjälp!

ELd

10 aug 2007 kl. 18:55

Till 99% säker på att jag äntligen har hittat druvfingersvamp, 24 graders värme och hög luftfuktighet i småland, men efter 2 timmars vandring med kantareller och div. kremlor så....! Nu kommer frågan: Tillagning? smör och salt för att känna smaken eller? Foten var tyvärr mycket angripen av div inkrypna smådjur, men resten var vackert rosa-lila i klar färg. Den ligger rensad och klar, men hur hur ska jag tillaga den till min man?  Hjälp!

0

Brittis

10 aug 2007 kl. 19:01

Jag läste när jag hittade mina första för ett par veckor sedan att de är goda friterade, så det gjorde jag! Akta bara så de inte är för stora då de har en tendens att bli beska! Lycka till!

0

ELd

10 aug 2007 kl. 19:07

Tack för rådet!
Tyvärr föll det inte min make, eller mej med friterad blomkål heller, så finns det mer tips?!!

0

ELd

10 aug 2007 kl. 19:10

I smaken menade jag förstås! Tungan slant. Blomkålen var förresten riklig här ifjol, hittade ca 25 st.

0

Brittis

10 aug 2007 kl. 19:12

Jag har letat efter blomkål i snart 4a år…så då kan ni ju skicka en :o)

0

Franco Matli

10 aug 2007 kl. 19:21

Hej ELd, det skulle vara bra om du bifogar en bild av svampen.
Druvfingersvamp är vit med röda eller rosa toppar, du beskriver din med rosa-lila färger, det kan också inte vara just den som du tror.
Släkten fingersvampar är fortarande inte slut uträtt och det kan vara väldigt svårt också för experterna att skilja dom.De flesta är oätliga och några giftiga. Min råd är att lämna dom kvar i skogen eftersom de inte är någon kulinarisk upplevelsen,

0

ELd

10 aug 2007 kl. 19:22

Trodde inte heller att jag skulle finna någon, men oj vad jag bedrog mej. Och de är ju så himmelskt goda! Det är den absoluta höjdpunkten och som förrätt är den oslagbar, naturell med smör och salt, eller ett uns av bacon och ost till gratinering i ugnen, oj,oj,oj. Pip ner till småland i höst om dom behagar visa sig, så lovar jag dig ett smakprov! Druvan då?!

0

ELd

10 aug 2007 kl. 19:28

Hejsan Franco!
Går efter 5-poängar´n i Linköping och Holmbergs svampbok, inga direkta förväxlingar i sikte. Tyvärr så är kameran ny, och ingen “sladd” är inköpt, men det kommer (om vi överlever!)
Kram

0

Småland=stort!

Brittis

10 aug 2007 kl. 19:40

Var bor ni? Jag får sticka upp till småland :o)

0

ELd

10 aug 2007 kl. 19:59

Brittis, har du hört talas om, eller hittat Bösebo Bastuklubb, vars ledning gick in och startade FÖIBB, = Föreningen för överviktiga män i Bösebo Bastu, vars första paragraf var; “för att inte orsaka tryckskador på det motsatta könet”............
Ganska mycket ledtrådar..!!?

0

Småland=stort!

Brittis

10 aug 2007 kl. 20:18

Född o uppvuxen i Rockneby

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone