0 370 visningar

6 svar

Rensa svamp

M i hälleforsnäs

10 aug 2007 kl. 19:16

Jag tycker att det är övertrist att rensa svamp man har plockat. (kantareller)
Jag har fått lära mig (av någon “kunnig”) att man, inte för allt i världen, kan skölja av svamp. Stämmer det verkligen?
Hur gör ni som plockar massor med svamp? Tacksam för tips.

0

oskarlisa

10 aug 2007 kl. 19:20

Inte skölja, inte skölja!! Massor av smak försvinner!! Borsta, blås o skala (Mina barn har jag uppfostrat till utmärkta svampborstar!!)

0

Helena A

10 aug 2007 kl. 19:38

Borsta och borsta.
Visst är det trist men nödvändigt ont.
Förresten vad kul att se nån från “hemmatrakterna” på forumet.
Om 14 dagar är jag också Hälleforsnäsbo

0

Kockarna säger...

Brittis

10 aug 2007 kl. 19:56

Att det är en myt att det inte går att skölja svamp! Jag som kock håller med! Skölj svampen endast hel, lägg på ren handduk för torkning, rensa!

0

Kockarna säger...

Brittis

10 aug 2007 kl. 19:57

...annars skulle de stackarna inte tåla regn!! Det glömde jag få med :o)

0

M i Hälleforsnäs

10 aug 2007 kl. 20:40

Tack Brittis och alla andra. Jag väljer Brittis råd, det tilltalade mig bäst, rätt eller fel, jag har fått ett bra “expertråd”.
Till Helena A: Grattis till ett bra val på ställe att bo på, (men.. en till som konkurrerar på svampställena)Välkommen hit!

0

Helena A

10 aug 2007 kl. 20:42

Ha,ha jag har sen många år bra ställen i de skogarna.
Men du om du vill skicka mail till mej istället.
vargkramare@hotmail.com
Förrersten med de milsvida skogarna räcker det till alla.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone