Vilken Ramaria?
Dessa växte i MASSOR bland gammalt gräs och löv under gråalar, i små klungor, ca dm-höga.
Jag har försökt kolla sporerna i mikroskop, men tyckte det var svårt att se hur pass kraftiga taggar de hade. Sporerna var i alla fall taggiga, ca 7-8x4 my.
Vet du om utseendet kan stämma med R. flaccida?
Hej Irene!
Vacker bild,tyvärr har jag ingen erfarenhet av R flaccida?
Jag kan säga att jag aldrig har sett Ramarian som är på bilden.
Lennart är säkert intresserad!
Eva och jag har tagit fram ett Pm för Ramarior du kanske vill ha ett ex jag har din adress i mykologiska.
Jag mikroskoperar inte,det överlåter jag åt andra!
Tack för svaret, Elisabeth.
Såklart är jag intresserad av ert PM!
Hade tänkt testa den här nyckeln
http://www.mycokey.com/MycokeyDK/DKkeysPDFs/RamariaKeyPrint.pdf
men inser att det inte är så lätt som det ser ut. Fingersvamparna varierar ju en hel del i färgerna, och utseendet förändras också mycket från unga till gamla exemplar, och när man inte har vana vid att mikroskopera dem så...
Jag ska maila Lennart och fråga om han vill ha något exemplar av svampen (men jag misstänker att det är något väldigt vanligt).
Det spelar ingen roll om den är vanlig,jag har den inte här,bra att få dokumenterat var de växer i Sverige.
Elisabeth
PS Tillhör den de vedväxande ramariorna så år inte Lennart intresserad,men det verkade inte vara en sådan.
Jag sänder Pm till veckan.
Det namnet du nämnde finns inte med i Ekologisk katalog över storsvampar.
Visst finns R. flaccida i Ekologiska katalogen, den ska växa i barr- och lövförna.
Vad jag kan se på sporerna ser den här ut att höra till saprofyterna (Echinoramaria eller Lentoramaria).
Men jag tänker maila Lennart i alla fall, ska bara försöka få till en bild av sporerna först…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.