Hej Nina!
Vad vill du veta om färgsvampar?
Var det du som bodde I närheten av Örebro eller i Västergötland?
Jag har färgat i många år och har torkade svampar,har funderat på att ha en kurs men inte bestämt mig än.
Siden kan man färga också förutom ull,ullgarn.
Jag har sålt mycket svampfärgad ull i år för att det blivit så populärt att nålfilts tova eller torrtova som jag säger.
ja tex hur själva färgningen går till?jag har noll koll :)
jag är inte ett dugg händig när det gäller sömnad/stickning, men skulle tycka det var riktigt coolt att färga tex en schal eller en tröja i bomullstyg till en vacker naturfärg
har gott om experimentslusta så bara jag får reda på bas"receptet” för färgning kan jag tänka mig att testa mig fram
Det går bara att färga ull ullgarn och silke jag har provat med lin men det fungerade inte.
Di måste beta det du ska färga med ett sk. salt
20 gram alun 10 gram vinsten bärm upp materialet till 90 grader låt det vara i en timme.
Vinsten gör att färgerna blir mer klara. Man kan vara utan det.
Alun kan du köpa på färghandeln eller Gudruns ullbod.
Sedan kokar du svampen ev.silar den.
Hetta upp långsamt till 90 grader i en timme, klart.
Är det färg kvar i badet kan du göra efterbad med ljusare färger.
Viktigt att inte temperaturväxla materialet för snabbt.Ej skölja under rinnande vatten!
Lycka till!
Vill inte skrämma upp någon, men det är fullt möjligt att förväxla rabarbersvamp - det kanske redan har gjorts. Tex. är den väldigt lik toppig giftspindling: toppig hatt, glesa skivor, hylle mellan hatt och fot som ung, rödbrun färg, rödgul fot, mörka sporer. Förmodligen en av de svampar som är mest lik den fruktade spindlingen….
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.