Vet att det kan vara hur vanskligt som helst att säga vilka arter de tillhör bara genom att titta på bilder, men man kan ju alltid fråga. Jag har själv några gissningar, men jag vill gärna höra vad ni föreslår först. De är plockade idag 11 aug i barrskog med lite inslag av björk, asp och ek på Sydsvenska höglandet.
Det är 6 st bilder, så de kommer i två omgångar.
1 och 2 är samma svamp
1-2: När foten har mörknat och hattkanten blivit strimmig tycker jag att det är svårt att avgöra om det är föränderlig tofsskivling eller gifthätting - om jag inte har möjlighet att smaka på dem.
http://www.bio-forum.pl/messages/33/24883.jpg
3: Ser ut som småfjällig trattskivling, Clitocybe squamulosa.
Del 2, Bild 1-2: Klubbtrattskivling, Clitocybe clavipes (kommer förmodligen att få ett eget släktnamn när de har bestämt sig för vad det ska heta)
Bild 3: En fränskivling, släktet Hebeloma. Många snarlika arter med olika dofter bl.a.
Tack Irene för snabbt svar! Min egen gissning på den första var gifthätting, inte minst pga ett det fanns ett uns mycelludd nedtill på foten. Det syns nog inte alls på bilden. Den sista som det fanns gott om i skogen idag gissade jag också på någon fränskivling. Jag glömde nämna att den hade en påtaglig lukt, inte särskilt angenäm.
Vad kul med så många duktiga svampkännare i detta forum! Får jag därför fråga om en till?
Ja, jag hade också för mig att svartkremlan har tjockare och glesare skivor. Denna hade tätare, rätt smala skivor och väldigt vita. Den rodnade inte heller utan svartnade direkt, så gråsvart kremla verkar stämma.
Rätt kul att här finns lite kalkgynnade arter som denna gråsvarta kremla. Vi har också väldigt gott om mandelkremla. Här i Sjuhärdsbygdens skogiga och högt belägna delar är det annars sura jordar i starkt kuperad terräng.
Tack för alla svar!
På bilden ser ni hur det såg ut här när vi fick våra kraftiga åskväder idag, och de håller på ännu.
Gråsvart kremla tycker jag låter som ett bra namn, hittade några idag. Kan tipsa om St Sigfrids griftegård när det kommer igång där eller Älmås. Hmm…det är inte så att du är den Mikael som jag skulle gissa på? Du ska inte med på utflykterna i slutet på veckan?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.