0 379 visningar

7 svar

Vilka arter är dessa?

Mikael

11 aug 2007 kl. 16:04

Vet att det kan vara hur vanskligt som helst att säga vilka arter de tillhör bara genom att titta på bilder, men man kan ju alltid fråga. Jag har själv några gissningar, men jag vill gärna höra vad ni föreslår först. De är plockade idag 11 aug i barrskog med lite inslag av björk, asp och ek på Sydsvenska höglandet.
Det är 6 st bilder, så de kommer i två omgångar.

1 och 2 är samma svamp

0

Mikael

11 aug 2007 kl. 16:07

Här kommer de 3 återstående bilderna.

Bild 1 och 2 är samma svamp

0

Irene A

11 aug 2007 kl. 16:46

1-2: När foten har mörknat och hattkanten blivit strimmig tycker jag att det är svårt att avgöra om det är föränderlig tofsskivling eller gifthätting - om jag inte har möjlighet att smaka på dem.
http://www.bio-forum.pl/messages/33/24883.jpg

3: Ser ut som småfjällig trattskivling, Clitocybe squamulosa.

Del 2, Bild 1-2: Klubbtrattskivling, Clitocybe clavipes (kommer förmodligen att få ett eget släktnamn när de har bestämt sig för vad det ska heta)

Bild 3: En fränskivling, släktet Hebeloma. Många snarlika arter med olika dofter bl.a.

0

En till

Mikael

11 aug 2007 kl. 17:05

Tack Irene för snabbt svar! Min egen gissning på den första var gifthätting, inte minst pga ett det fanns ett uns mycelludd nedtill på foten. Det syns nog inte alls på bilden. Den sista som det fanns gott om i skogen idag gissade jag också på någon fränskivling. Jag glömde nämna att den hade en påtaglig lukt, inte särskilt angenäm.
Vad kul med så många duktiga svampkännare i detta forum! Får jag därför fråga om en till?

0

En till

SvenD

11 aug 2007 kl. 17:20

Ev svartkremla. Om du tummar på lamellerna rodnar de först och svartnar sedan efter en stund.

0

En till

Irene A

11 aug 2007 kl. 18:41

Jag har ett annat bud på kremlan, en som svartnar utan att rodna först: gråsvart kremla, Russula albonigra. Den har lite speciell smak också, något kärv och mentolartad.

0

En till

Mikael

11 aug 2007 kl. 20:25

Ja, jag hade också för mig att svartkremlan har tjockare och glesare skivor. Denna hade tätare, rätt smala skivor och väldigt vita. Den rodnade inte heller utan svartnade direkt, så gråsvart kremla verkar stämma.
Rätt kul att här finns lite kalkgynnade arter som denna gråsvarta kremla. Vi har också väldigt gott om mandelkremla. Här i Sjuhärdsbygdens skogiga och högt belägna delar är det annars sura jordar i starkt kuperad terräng.
Tack för alla svar!
På bilden ser ni hur det såg ut här när vi fick våra kraftiga åskväder idag, och de håller på ännu.

0

En till

Ingemar

12 aug 2007 kl. 20:57

Gråsvart kremla tycker jag låter som ett bra namn, hittade några idag. Kan tipsa om St Sigfrids griftegård när det kommer igång där eller Älmås. Hmm…det är inte så att du är den Mikael som jag skulle gissa på? Du ska inte med på utflykterna i slutet på veckan?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone