0 114 visningar

6 svar

Vad är detta för svamp?

Bengt Sandh

11 aug 2005 kl. 01:35

Hittade i dag ett stort antal svampar med hängande, slappa och halvt vissna hattar. Fötterna var inåtvända och ganska rangliga. Ingen speciell färg vad jag kunde se. Den längsta var 12 cm och den kortaste var något kortare än den längsta.
Kan det ha varit tröttkantarell eller möjligtvis jättetröttskivling?

0

Irene A

11 aug 2005 kl. 08:29

Nänä, det är tuppkamskivlingar efter några dar i hönsgården.

0

Sven Hedin

16 aug 2005 kl. 01:47

Jag vet inte vad det var för en svamp men det verkar inte ha varit någon farlig sort. Hoppas att någon kan hjälpa dig att identifiera den åt dig.

0

Kapten Hammock

16 aug 2005 kl. 08:16

Förmodligen gäspsopp. Brukar vara lite fräschare om de växer i närheten av reveljblåsande trumpetsvamp.

0

Svampe Defekt

16 aug 2005 kl. 10:13

Låter mer åt Blek slappsopp utav släktet (blekus friskus).

0

Bengt Sandh

17 aug 2005 kl. 02:10

Tack kapten Hammock och Svampe Defekt för vänligheten att försöka analysera vad det var för svamp jag hittade. Era förslag bygger på att det var någon sorts sopp och det visade sig vara rätt spår. Efter att ha skickat svampen till DNA-svamplaboratioreit i Oskarshavn har man nu konstaterat att det rörde sig om den mycket vanliga BLUFFSOPPEN! Den ser ut som jag beskrev tidigare men ljuger om sin under del som mest liknar en gammal skiva.
TACK FÖR HJÄLPEN!

0

Sigge

23 aug 2005 kl. 19:25

Nix! det är en SandhSopp-rot.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone