0 1860 visningar

19 svar

Trumpet och tranbär! i Umeå?

Jygge

11 aug 2005 kl. 10:12

Har letat och letat, men inga trumpetsvampar på dom år jag varit i området.

Tranbär, även om det inte tillhör svamparna, har jag heller inte hittat -trots idogt letande i fuktig vitmossemark.

Tips någon?

Har ju läst trumpetrapporter från Nordmaling…

0

Jörgen

11 aug 2005 kl. 11:00

Angående bären så har jag också sökt förgäves, men jag vet en person som brukar plocka tranbär ganska lokalt i Umeå, så det finns absolut. Han brukar dessutom vänta på den första frosten innan han plockar dem, vilket borde betyda att det inte kryllar av folk där. Tids nog springer man kanske över nåt bra ställe, men än så länge har jag kammat noll.

0

Irene A

11 aug 2005 kl. 11:16

Konstigt, det finns tranbär överallt på hjortronmyrarna söder om Hössjö där vi brukar gå (även där det inte finns hjortron). Tranbären är fortfarande gröna visserligen, men de finns där i alla fall.
I samma områden, med inte fullt så fuktig skog, finns årligen stora bestånd med svart trumpetsvamp.
Det är klart, skogen är nog lite speciell, för där har jag också hittat smultronkantarell, porslinsblå spindling, violdoftande spindling, zonkamskivling och vit flugsvamp. Det är gammal, fuktig och mossig granskog med ganska mycket lövinslag (asp, sälg och björk).
Rödgul trumpetsvamp har jag däremot inte lyckats hitta (än).

0

Jygge

11 aug 2005 kl. 14:17

Bra information! Antar att söder om Hössjö är vägen mot Hörnefors, eller mot Gräsmyr?

0

Irene A

11 aug 2005 kl. 14:29

Det ligger närmare Gräsmyrvägen..

0

bo e

11 aug 2005 kl. 17:01

Angående Irenes terrängbeskrivning:
När jag hittat svart trumpetsvamp har det varit i höjdläge, ganska torr betesmark på lerjord med hassel, ek, lönn och bok som närmast växande trädslag. Dock med klar dominans av hassel. Ingen mossig mark och väldigt få ensamma granar i området.
Är det olika varianter av svart trumpetsvamp eller är den bara flexibel i sitt val av terräng?

0

Irene A

12 aug 2005 kl. 10:57

Jag har också funderat över de stora skillnaderna mellan den svarta trumpetsvampens biotopval i norr och söder.
Jag tror att den gemensamma nämnaren kan vara bakgrunden som betesmarker. De växtplatser jag känner till från mellersta Dalarna är före detta fäbodar som har växt igen, och längs norrlandskusten har naturligtvis skogsbete förekommit för inte så länge sen. Gamla bosättningar kan man också ana sig till där den svarta trumpetsvampen finns.

0

bo e

12 aug 2005 kl. 13:36

Stämmer bra med mina iakttagelser också! Det är hagar som varit beteshagar i ca 50 år och dessförinnan sommarstugetomter med grunder från förra sekelskiftet.
För ca 3 år sedan gjordes en del gallring av hasselbestånden och sedan dess är tyvärr trumpeterna borta!
Väntar bara på att de ska återhämta sig.

0

Jygge

12 aug 2005 kl. 19:40

Det är hopplöst. Svänger man av mot överboda? Gamla skogsbetesområden/hagar…hmmm

0

Irene A

12 aug 2005 kl. 20:44

Jygge, jag har fått tips om ett ställe mellan Överboda och Sörfors…
Gör så här:
Gå in på “Skogens Pärlor”
http://www.svo.se/episerver4/templates/SkogensParlor.aspx
Zooma in till området norr om Vorrsmyran. Vid koordinaterna (ca) 1704850, 7091000 går en stig västerut. På norra sidan om stigen, efter ca 200m och framåt, har det funnits gott om svart trumpetsvamp, och det borde det fortfarande göra om skogen finns kvar. De ska även finnas gamla fångstgropar söder om stigen…

0

Bo Reyer, Sala

13 aug 2005 kl. 08:20

Eftersom Tranbär nämnts i detta forum, tar jag tillfället i akt att propagera lite för detta för många helt okända och underskattade bär. Jag anser att detta bär är helt överlägset lingonet!

Jag och många andra svampplockare kommer i kontakt med och plockar även allehanda bär när vi ju ändå är ute i skogen. Skulle det inte gå att fixa till en underavdelning på svampguiden, som handlar om kända och okända vilda bär? Vad säger du Micke?

0

Jygge

13 aug 2005 kl. 09:45

Håller med! Ett bra forum för bär behövs.

0

Jygge

13 aug 2005 kl. 10:00

Otroligt generöst! Jag ska dit och leta

0

Jygge

13 aug 2005 kl. 11:24

Vilken terräng…oj, oj Hoppas vi kan hitta av det och inte faller i nån fångstgrop.

0

Jygge

13 aug 2005 kl. 12:38

...tranbär kallas inte för myrmynta utan anledning..

0

Michael Krikorev

13 aug 2005 kl. 13:55

Hej Bo, visst vore det trevligt med en bäravdelning också för att lyfta fram underskattade bär. Det var inte länge sedan jag fick smaka torkade berberisbär som var friska och syrliga i smaken. Bryter av bra mot gräddiga såser m.m. Tydligen mycket C-vitaminrika bär som används i Asiatisk matlagning.

Tidsbrist gör tyvärr att jag knappt hinner med att uppdatera svampsidorna såsom jag skulle vilja. Men jag tar till mig förslaget för framtiden.

0

kent

21 aug 2005 kl. 19:32

Någon frågade var man hittar tranbär.
Idag var vi ute och skulle plocka blåbär. Snubblade då över ett otroligt tranbärsställe.
Plockade närmare 5 liter på ett par timmar. Finns hur mycket som helst.
Uppströms Öreälven
ca 4 mil.

0

Erik Ekholm

21 aug 2005 kl. 22:31

Tranbär går också bra att plocka på våren då snön har smält bort. Det är fjolårets bär som då är garanterat frostnupna. De innehåller naturliga konserveringsmedel, bensoesyra eller något liknande skulle jag tro, så de kan se oförskämt fräscha ut på våren.

0

Marcus

22 aug 2005 kl. 23:39

Jag brukar plocka tranbär i norra Stockholm (Kårsta-Österåker) ute på gungflyn vid småsjöar. Det finns hur mycket som helst. Dessutom brukar jag hitta ett par liter hjortron varje år vilket innebär en högtidsstund!

Jag plockar tranbären under juni-juli då de är aldeles perfekt mogna (altså fjolårets bär).

I sommras häckade ett par tranor vid en av sjöarna där jag plockade bär och vid skymningen satte rördromen igång… Spektakulärt!

0

Jygge

23 aug 2005 kl. 09:14

Vackert Marcus! Jag har sagt det förut; naturen i södra sverige, och då i synnerhet Sthlm har allt och lite till.

Norra norrland är så förbannat överskattat. Det här att “vi har ju naturen” är bara snack. Umeå med omnejd är mestadels sly och blåbärsris.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone