0 410 visningar

9 svar

Snöbollschampinjon???

Margareta

12 aug 2007 kl. 14:45

Kan det vara snöbollschampinjon jag hittat? Växte inne på en gräsbevuxen tomt nästan vid skogsbrynet.

0

Tina Nordberg

12 aug 2007 kl. 15:12

ser så ut. Doftar den gott som mandel?

0

Margareta

12 aug 2007 kl. 15:47

Ja - den doftar mycket gott!
Har försökt jämföra med förväxlingssvamparna, men vad jag förstår så ska det vara den goda champinjonen.

Om man nu kan lita på det…..

0

Franco Matli

12 aug 2007 kl. 18:37

Ja det är en snöbollchampinjon men svårt att se vilket.

0

Margareta

12 aug 2007 kl. 19:07

Vad menar du Franco - vad är svårt att se??

0

Andreas F

13 aug 2007 kl. 12:59

Han menar att det finns ett par underarter av snöbollschampinjon misstänker jag. Om den inte luktar illa så kan du lugnt äta den! (luktar den illa så kan det vara den tämligen ovanliga och väldigt milt giftiga giftchampinjonen - kolla “matsvampar” i kolumnen till vänster, gå in på snöbollschampinjon och titta på förväxlingssvamp om du är osäker)

0

Margareta

13 aug 2007 kl. 13:22

Jag har kollat databasen och tycker mig vara säker på att det är snöbollschampinjonen enligt alla beskrivningar och jämförelser….. Måste ändå konsultera detta utmärkta forum med duktiga svampentusiaster för att bli riktigt säker och våga använda denna för mig ovanliga svamp.
Den luktade mycket gott! Testade ett par små bitar när jag förvällde skörden igår och har inte reagerat.
Nu blir det smörfräst snöbollschampinjon till älgbiffen på lördag!!
Tack för hjälpen!!!

0

Franco Matli

13 aug 2007 kl. 14:37

Det finns flera arter som kallas Snöbollchampinjon,man skiljer på doom
efter fotbasens ell ringens form.Den på din bild kan vara Knölchampinjon=Agaricus sylvicola som tillhör gruppen snöbollchampinjoner.
Det som är viktig är att alla är ätliga och goda.
Det finns mera en 60 olika arter champinjoner och inte alla är ätliga och några är giftiga.

0

Margareta

13 aug 2007 kl. 15:17

Dessa växte i en rätt stor grupp, på en ca 4 kvadratdecimeter stor yta. Växer alla champinjoner i grupp??

0

Ras Bohlin

13 aug 2007 kl. 17:02

Här ser vi en annan “snöboll” som jag har grunnat på ett tag… Verkar inte som den gulnar men uppför sig annars som en välartad, anisdoftande champinjon! =)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone