Han menar att det finns ett par underarter av snöbollschampinjon misstänker jag. Om den inte luktar illa så kan du lugnt äta den! (luktar den illa så kan det vara den tämligen ovanliga och väldigt milt giftiga giftchampinjonen - kolla “matsvampar” i kolumnen till vänster, gå in på snöbollschampinjon och titta på förväxlingssvamp om du är osäker)
Jag har kollat databasen och tycker mig vara säker på att det är snöbollschampinjonen enligt alla beskrivningar och jämförelser….. Måste ändå konsultera detta utmärkta forum med duktiga svampentusiaster för att bli riktigt säker och våga använda denna för mig ovanliga svamp.
Den luktade mycket gott! Testade ett par små bitar när jag förvällde skörden igår och har inte reagerat.
Nu blir det smörfräst snöbollschampinjon till älgbiffen på lördag!!
Tack för hjälpen!!!
Det finns flera arter som kallas Snöbollchampinjon,man skiljer på doom
efter fotbasens ell ringens form.Den på din bild kan vara Knölchampinjon=Agaricus sylvicola som tillhör gruppen snöbollchampinjoner.
Det som är viktig är att alla är ätliga och goda.
Det finns mera en 60 olika arter champinjoner och inte alla är ätliga och några är giftiga.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.