0 435 visningar

6 svar

Azurkremla?

Jenny E

12 aug 2007 kl. 16:29

Kan detta vara en azurkremla/druvblå kremla? Eller vad är det? Växte i blandskog med tall, ek och gran. Ingen speciell doft, mild smak.

0

Irene A

12 aug 2007 kl. 17:18

Varför inte mångfärgad kremla, Russula romellii? Jag har ingen egen erfarenhet av den, så det är bara en gissning.

0

Franco Matli

12 aug 2007 kl. 18:18

Jag tror också att den är en R.romellii.Mild i smak,ätlig och god,
men ta alltid en bild till på undersida det hjälper.

0

Michael Krikorev

12 aug 2007 kl. 20:13

Nej, det är inte azurkremla och jag tror inte heller på mångfärgad kremla. Jag föreslår att titta närmare på gruppen kring brokkremla (sektion Heterophyllae/Griseinae). Dra med fingret över skivorna, känns de gummiaktiga och elastiska (såsom nya torkarblad till vindrutan på bilen) så är det förmodligen en krmela i den gruppen.

Mångfärgad kremla är vanlig här i sthlm men den har mycket skörare skivor (ungefär som mandelkremlans) som lätt borde gå sönder om du drar fingrarna över dem. Bifogar ett par bilder av den.

Mångfärgad kremla (Russula romellii)

0

Anders Öberg

12 aug 2007 kl. 20:57

Hittade en snarlik kremla här i luleå,som jag även funnit tidgare år och funderat vilken kremla det kan vara.Liknar garansillkremlan uppifrån men är rödviolett mot kanterna och kritvit fot.Gruppen brokkremlor skall ju inte finnas här uppe så det är väl uteslutet.

0

Tony S

13 aug 2007 kl. 13:16

Det är med stor sannolikhet brokkremla, mkt vanlig framförallt i de sydsvenska bokskogarna.

0

Franco Matli

13 aug 2007 kl. 14:44

Om man lägger märke på lamellernas täthet pekar den omkrig R.romellii,
R.cianoxanthas lameller är ganska tjocka och vita och hatthuden är lite fet.Men eftersom bilden
visar inte så mycket och svampen är ung kan man bara gissa.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone