Nej, det är inte azurkremla och jag tror inte heller på mångfärgad kremla. Jag föreslår att titta närmare på gruppen kring brokkremla (sektion Heterophyllae/Griseinae). Dra med fingret över skivorna, känns de gummiaktiga och elastiska (såsom nya torkarblad till vindrutan på bilen) så är det förmodligen en krmela i den gruppen.
Mångfärgad kremla är vanlig här i sthlm men den har mycket skörare skivor (ungefär som mandelkremlans) som lätt borde gå sönder om du drar fingrarna över dem. Bifogar ett par bilder av den.
Mångfärgad kremla (Russula romellii)
Hittade en snarlik kremla här i luleå,som jag även funnit tidgare år och funderat vilken kremla det kan vara.Liknar garansillkremlan uppifrån men är rödviolett mot kanterna och kritvit fot.Gruppen brokkremlor skall ju inte finnas här uppe så det är väl uteslutet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.