Min man plockar mycket Karl Johan som vi äter upp själva och ger bort till vänner men i DN läste vi om svampexperten Pelle Holmberg som hade fått erbjudande från restauranger som ville köpa hans svamp. Vi vill också sälja, vi har så mycket att det blir över, vet ni hur man gör för att sälja sina svampar? (Vi bor i sthlm.)
Tack på förhand!
Det torde vara vit Albatryffel (Tuber Magnatum), som betingar 20-30.000 kronor kilot. Växer ej i Sverige.
På andra plats kommer svart tryffel (Tuber Melanosporum), som kostar runt tio laxar kilot. Inte heller denna har hittats i Sverige.
Sedan kommer sommartryffel (Tuber Aestivum), som går på ett par-tre tusen kronor kilot. Den finns sällsynt på Gotland.
Inte långt efter kommer toppmurkla (Morchella esculenta), som finns sällsynt på kalkgrund i södra Sverige. Den säljs normalt torkad till ett mycket högt pris. Den har fördelen att inte behöva förvällas till skillnad från den vanliga stenmurklan, Gyromitra esculenta (i sammanhanget kan nämnas att stenmurklan inte är en äkta murkla. På engelska heter den “false morel”).
Sedan kommer “resten”: karljohan, kantareller etc.
Jag har obekräftade uppgifter på att japaner kan betala hur mycket som helst för goliatmusseron.
Är detta s.k. Stjärnhovtryffel ? Har påträffat dessa på min tomt på Torö som ligger i Stockholms södra skärgård. Området där dessa påträffats är ej ett gräsbevuxet område och som för länge sedan varit en plats för kompostering.
Om det är tryffel - var skulle man kunna sälja denna
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.