0 326 visningar

7 svar

Kremlor...

Andreas F

13 aug 2007 kl. 12:50

Postade lite frågor om kremlor här för en tid sedan. Fick bara ett svar, så jag klistrar in frågan igen och hoppas på bättre respons nu =)

Jag tänkte höra lite angående kremlor. Det finns ju så sjukt många olika sorter, och jag har svårt för att avgöra vilken som är vilken. Dock kan jag genom det traditionella testet avgöra vilka som är ätliga. Mitt problem är att jag vanligtvis hittar, säg, 2-3 vinkremlor, 1-2 guldkremlor, någon kantkremla och någon mandelkremla. Tillsammans utgör de en mängd av vilket något kan tillagas. Var sort för sig är det alltför lite svamp för att göra något av. Kan man blanda kremlorna i någon anrättning, eller blir smaken helt twisted då?
Tacksam för svar.

0

Anttu

13 aug 2007 kl. 13:49

Det går säkert att blanda friskt, så länge du har goda, milda kremlor.

0

Michael Krikorev

13 aug 2007 kl. 14:57

Var inte rädd för att blanda olika matsvampar. Kremlor passar bra i en blandsvampsanrättning. Men det bör påpekas att alla “milda” kremlor inte är goda. T ex bör man undvika svartkremlan och närstående arter även om de är milda i smaken.

0

Irene A

13 aug 2007 kl. 18:09

Alla ätliga kremlor går bra att blanda med varandra, men man bör nog undvika att blanda sill- och kantkremla med andra svampar som har en egen karaktär, kantareller eller champinjoner t.ex. Jag tror inte att det blir så gott..

0

bo e

14 aug 2007 kl. 15:13

sillkremlan har jag med gott resultat blandat med mandelriska som stuvning till fiskrätt, stekt fisk.
Det blev gott.

Kantkremlan har jag tidigare blandat friskt med det mesta men förundrat mig lite över att t ex kantarellsmaken dämpas väldigt mycket.
Kanske är det ingen bra idé att blanda kantkremla och kantarell då...det är kanske bara namnen som passar ihop.

Eller kan det helt enkelt bero på att smaken hos kantareller varierar beroende på växtplats, fuktighet mm.?

0

Andreas F

15 aug 2007 kl. 11:00

Tack för alla svar!
Det jag undrade mest var dock huruvida man kan blanda alla funna *kremlor* med varandra i en anrättning. Utan att blanda in annan svamp alltså. Går det fint?

0

RasBohlin

15 aug 2007 kl. 11:21

Det brukar jag göra…
Jag har alltid tyckt speciellt om kremlor, men i år har de varit svårt angripna tycker jag!

0

Andreas F

15 aug 2007 kl. 11:37

Ja, dom är verkligen angripna. Jag hoppar nästan alltid över alla kremlor jag ser när jag plockar svamp, oavsett synbar kvalitet. Detta pga att de nästan alltid är angripna, på att man bara hittar typ en av varje sort, och på att det finns så många sorter som alla i mina ögon ser exakt likadana ut, varav många är oätliga. Kremlor är med andra ord tråkig plock-svamp för mig =) Om någon fixar en anrättning till mig med kremlor i kanske jag ändrar mig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone