Min syster kom med händerna fulla av grå kantarell som hon trodde var trattkantarell. Vad gör vi med den? Blandar med trattkantarellerna, eller är det synd? Nu när de ändå blev plockade?? Hittade gulröd trumpetsvamp oxå, här i skåne, vad gör jag med den?
Hej Brittis
Jag hittade också grå kantarell i klöva,jag fick den artbestämd här på forumet.
Jag har för mig att de sa att den var sällsynt…............
å va kul att du hittade rödgul trumpet,det har jag aldrig hittat.
Nu har jag varit i tevattens källan,och plockad stora trattkantareller,inte så många men bra storlek.
Svårt att säga enbart efter bilden, men det skulle också kunna vara kruskantarell (tidigare kallad krusig trumpetsvamp). Grå kantarell har tydliga åsar på undersidan (som trattkantarell) medans kruskantarellen har rynkor (liknande dem hos rödgul trumpetsvamp). Båda är ätliga och påminner om trumpetsvamp/trattkantarell i smaken. Bör kanske inte plockas i större mängder eftersom de är sällsynta.
Tack för kommentaren, Michael!
Har oxå hittat vad jag tror är grå kantarell, enligt din databas, men när jag ser denna bild och läser ditt inlägg bölir jag tveksam om inte mina fynd i själva verket är kruskantarell då de påminner ganska mycket om trumpetsvamp, speciellt i år då de var mycket torra och ljusare grå än i fjol.
Jag tycker inte de är speciellt mycket värda som matsvamp med tanke på att de är små, svårrensade och torra, och dessutom sällsynta…utom på vissa lokaler tydligen….jag hittar dem i stora mängder typ hundratal när man väl fått upp ögonen för dem.
Växer med hassel på lerjord, direkt upp ur jorden lixom.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.