0 1742 visningar

10 svar

Syllsvamp

klas jaederfeldt

13 aug 2007 kl. 18:16

en svamp som iallafall jag sällan hittar på syllar (ser den hällre på stubbar) hittade jag i lördags på ett nedlagt järnvägsspår i Ängelsberg i bergslagen Väatmanland

0

glömde bilden

klas jaederfeldt

13 aug 2007 kl. 18:16

här konmmer de

0

glömde bilden

Franco Matli

13 aug 2007 kl. 19:56

Väldig fina ex. grattis.
Växte dom på rälsen?

0

glömde bilden

Hans v E

13 aug 2007 kl. 21:38

Skiveggen ser ju inte “sågad” ut!

0

glömde bilden

klas jaederfeldt

13 aug 2007 kl. 21:40

men det är den

0

sågad

klas jaederfeldt

13 aug 2007 kl. 21:44

förstorat del av bilden åt dej Hans

0

sågad

boe

14 aug 2007 kl. 15:05

Syllsvamp på dylika substrat har jag sett några stycken tidigare år.
Ävenså direkt på gammal levande tall.
I år fann jag en syllsvamp på en mycket murken tallstubbe vid hygge.

Den har en ganska behaglig arom och tuggbar konsistens utom i fotbasen som brukar vara superseg.
Är det farligt att testa att tillreda och äta den om den växer s a s “naturligt”?
Alltså inte på impregnerat virke?

0

sågad

Hans v E

14 aug 2007 kl. 16:36

Tack, Klas. Men inte var det mycket.

0

Inger Nordin

30 jul 2021 kl. 21:05

Rättvik, Där växer den på tallhed, även gran, satt ganska fast förankrad i en stubbe troligen tall. Doftade mycket men vad vet jag inte. Fått förslag på syllsvamp

0

Jan A Uppsala

30 jul 2021 kl. 21:29

Jadå,, det var en här häromdan, se
http://svampguiden.com/forum/visa/276508

0

Jan A Uppsala

30 jul 2021 kl. 21:37

Bra bilder på skivor/lameller glömde jag skriva!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone