Det sägs ju att djävulssopp är den enda sopp i Sverige som är giftig efter tillagning, och den har bara hittats på Gotland om jag är rätt informerad. Däremot finns det ett gäng som är oätliga av andra orsaker, och förmodligen en del som är mer eller mindre giftiga i rått tillstånd. Vet inte vad det är du har hittat, men en ganska vanlig liten krabat som stämmer in på din beskrivning är pepparsopp (se bild http://svampguiden.com/art/visa/Chalciporus_piperatus ) Kan det vara den?
Pepparsoppen har jag faktiskt efter tips nyttjat som krydda i maträtter. Det blir bra, och jag har inte mått illa!
Gallsoppen däremot räknas som helt oätlig, men den har å andra sidan ljust gråbrun hatt, ljust porlager i rosa toner och ett karaktäristiskt ådernät på foten.
Örsoppen är en annan småväxt sopp som är ätlig men saknar större matvärde, duger i o f s som blandsvamp i måttlig mängd med smakrikare arter, tycker i alla fall jag.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.