Jag var ute i nacka/tyresö och plockade svamp idag och stötte på detta monster.
Jag är rätt kass på svamp, men jag skulle vilja nästan påstå att detta är en murkla av något slag. Den är stor som en människohjärna och liksom rätt jämnbeige i hela svampen, dock lite mörkare längre ut där den e lite torrare, typ lite “soltorkad”. Den hadde växt upp precis bredvid en stor tall uppe i lite bergigare område och såg väldigt lockande ut där den stod.
Någon som har en kvalivicerad gissning om vad detta kan vara för svamp… eller kan det räknas som mossa? (den luktar svamp iallafall =))
Jag har skrivit detta förr, men gör det gärna igen, jag hittade en blomkålssvamp i kollosalformat en gång, vägde nog bortåt 7-8 kilo, tryckte ned vidundret i en medhavd plastpåse (får man väl höra det igen) släpade hem åbäket och började sedan att försöka rensa eländet..
När jag rensat bort allt annat som levde inuti denna tingest, (har aldrig sett så mycket knepiga kryp) återstod det ett par tre kilo, och detta tog säkert en timme..
Men sedan stekte jag den, fy f-n, för det första…lukten… jag tänker inte skriva vad det luktade men det var allt annat än angenämt…
Eftersom jag nu gjort mej allt besvär var jag bara tvungen att provsmaka, lukten till trots..smakade knappt någonting, möjligen något segt, unket..vämjeligt..
Helt klart överreklamerad, inte på något sätt värt besväret, tacka vet jag taggsvamp, Bläcksvamp eller varför inte Röksvamp, det är grejer det..
Hehe, jag förstår vad du menar nu iallafall =) Vi la bjässen i vatten med vinäger, varpå det största beståndet av invånarna flyttade ut med språng. Därefter skar vi upp den i kantarellstora bitar (typ som stora kantareller) varpå man lätt fick bort allt vad tallbarr heter.
Nu provar min sambo att laga till aite av det hela och här vid datorn kommer nu en lukt som påminner om begagnade underkläder =)
Men jag läste samtidigt att använda den som blandsvamp kan vara bra… Det finns ju lite att prova sig fram med iallafall =)
Ja, det är ju märkligt att alla säger som du Nina, förmodligen hade jag väl otur och fick tag i ett alldeles särskilt illalukande exemplar, och jag friterade inte svampen, jag slängde den rakt ut i skogen på baksidan av huset, jag hade inget val, skulle man kunna säga, och ingen lust att äta mer heller.. jag får väl ge det en ny chans nån gång,
men de är rätt svåra att hitta, lite halv-sällsynta här hos mej
Jag återkommer, om jag hittar någon, kan tänka mej att skicka den “hur långt som helst”, förmodligen mår den bara bra av att ligga i en påse i nån vecka på ett postkontor,,där kommer den säkert att parasitera på cellulosan, gjord på tall, som finns i brev och paket i någon bortglömd hög i postverkets lokaler,, kan riktigt se det farmför mej..
Va synd! Om jag har turen att hitta blomkålssvamp tar jag bara en liten lagom bit med mig hem antingen för att steka med annan svamp eller för att fritera. Det är en väldigt speciell kryddig smak på den tycker jag så lagom är bäst att äta….måste varit ett dåligt ex du hittat….
Fritering är som sagt lysande, enligt receptet som finns i menyn till vänster. Åt den med sweet chili-sås och jasminris. SLURP!
En annan gång så wokade vi den tillsammans med wokgrönsaker och kyckling och åt med antingen ris eller nudlar (minns ej). Woken blev helt ok, om än inte lika god som den friterade svampen.
Minns inte att den luktade illa i något av fallen, däremot så bodde det väl som folk påstår en sisådär 32.963 småkryp av alla möjliga slag, samt två kilo tallbar i den. Ett par timmar i vattenbad och sen delning i “lagom” stora delar redde dock ut detta. Men visst är det mer knepigt att rensa den än de flesta andra svampar. Men det är värt det! Och så har man ju oftast så mycket blomkålsvamp på en gång när man väl hittat den.
instämmer helt med Andreas!
Den är mycket läcker på dessa vis.
Kan bli lite “för mycket” som blandsvamp.
De som anmärker på lukten måste ha hittat gamla dåliga exemplar.
Den ska helst inte ha så mycket brunt i topparna som den på bilden.
Brukar skära bort det mesta bruna om det har unken doft.
Annars ska den snarare dofta åt tallbarrhållet.
Tack för tipset att den är på gång.
Får gå ut o leta i morrn!
Friterad blomkålssvamp med frityrsmet gjord på en riktigt god belgisk ale (t.ex. Leffe Brun eller Chimay röd) det har jag vid ett flertal tillfällen lyckats med för just blomkålssvamp. Jag hävdar däremot inte att själva svampen i sig bistår med mycket mer än en gummiartad konsistens. Illaluktande kan jag heller inte kalla de exempklar jag varit i kontakt med. De senaste gångerna jag stött på denna praktfulla svamp har jag helt enkelt låtit den vara pga, som många av er redan nämnt, den besvärliga rensningen. Ölen är god som den är, med eller utan blomkålssvamp.
Jag läste nån artikel om planterade kantareller, där det bl.a. nämns att en variant är att ta renset från kantarellerna och slänga ut i trädgården och hoppas på en god skörd.
Kan det inte fungera att ta blomkålssvamprester och trycka ner i rotpartiet på en tall? =) Isåfall kan man alltid bifoga lite delar som finns kvar där jag plockade svampen. Jag sparade stora delar av rotpartiet på den jag plockade med mig hem ;) Eller så får jag göra det testet hemma i närmiljön och hoppas på en god skörd :)
Jag måste bara kommentera det här.. Om man går till en affär och hittar en jättestor köttbit som är lite rutten i kanterna så tror jag de flesta inte köper den.
Och det är väl med blomkålssvampen som andra svampar, är den för gammal (övermogen) så är det inget att ha.
Själv har jag bara angenäma minnen av denna svamp och har bara plockat fräscha relativt unga exemplar.
DE påsar vi har kvar från fjolåret spar vi till högtidliga tillfällen! Stek den i smör och lite peppar och salt, tills den blir lite knaprig mmmm. Eller stek som tidigare, stek 1/3 baconpaket (sönderklippt) blanda och lägg tunt i en form, strö över ost och gratinera, smaksensation! Läste här på forumet att det visst gick att torka blomkålssvamp, men att man kan “blöta upp” den i mjölk. Hoppas på många “kålisar” i år så att jag kan prova att torka.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.