0 1839 visningar

9 svar

Svamp i Luleåområdet just nu.

Ullah

13 aug 2007 kl. 22:21

Skulle bli så väldigt, väldigt tacksam om någon kunde ge tips på bra ätsvamp inom Luleå nu dessa närmaste dagar i augusti /idag är det den 13:e/ . Eftersom det var så dåligt svampår i fjol är allting slut från året innan.
Då jag är vegerarian så är svamp så bra “tillskott” för mig.
Tänkte åka mot Hertsöns skogsområden eller mot Ormberget redan i morgon.

Hittade så fin smörsopp i en av skogarna utanför Boden för två veckor sedan men vet inte vad det var för fel då de började lukta så konstigt då jag lade dem på tork, något som aldrig hänt mig förut och blev tvungen slänga dem. Kommer inte ihåg vad platsen hette men var vid en sjö och på ett kalhygge. De var helt perfekta till utseéndet MEN????????

0

Nina H, Sthlm norr

13 aug 2007 kl. 22:25

I år verkar vara ett kanonår för Goliatmusseron om man gillar det. Jag har smakat en gång och var inte så imponerad, men är villig att göra ett nytt försök.
Har precis plockat runt Kalix och det är SÅ mycket kremlor samt sandsopp. Hittade även fina, om än lite torra, kantareller.
Lycka till!

0

Maya K. I. Hörnefors

13 aug 2007 kl. 22:33

Varför torkar du smörsopparna? Jag rensar, drar av skinnet från hatten, hackar och förväller, kanonbra.

0

ullah

13 aug 2007 kl. 23:27

RE; Till “Maya K”.
Ja, det var första gången jag torkat denna svampsort. Tänkte pröva utifrån ett tips om att just torka dem MEN det var kanske inte så lyckat. Undrar dock varför de luktade så illa.

0

Ullah

13 aug 2007 kl. 23:29

Tack “Nina H” för svar.
Goliatmusseron har jag aldrig plockat, så måste finna den i svampboken så jag vet dess kännetecken.

0

Goliatmusseron

Nina H, Sthlm norr

14 aug 2007 kl. 00:57

Eller kolla här.
http://svampguiden.com/art/visa/Tricholoma_nauseosum
De jag hittade var dock mörkare, växte ibland i en stor tuva, lång och fast fot som man fick dra upp med kraft.
Det finns fler trådar om Goliaten längre ner.

0

Jeanette P

14 aug 2007 kl. 12:52

Om du kollar in rapporterna så ser du lite vad som har hittats här i Luleå, själv har jag hittat en del olika kremlor samt någon pepparriska. Var ju en som lämnat in rapport om rimskivling, fårticka, blek taggsvamp samt kantareller bara för ett tag sedan =). Ska själv oxå ut i skogen å kolla idag, så får väl se vad man hittar.

0

Margareta

14 aug 2007 kl. 17:55

Det finns gott om Karl-Johan, rimskivling, kremlor m m. Sandsopp och smörsopp finns det också, fast inte mängder. Har också hittat kantareller! Fortsätter denna värme och höga luftfuktighet så får du nog svampförråden fyllda!!

0

Elena

16 aug 2007 kl. 08:34

kantareller runt kalix området. jag plockar svamp lite då och då men aldrig lyckats hitta kantareller. I Kalix området finns mycket, björksopp, aspsopp, kremlor i massor, även karl-johan

0

Micke

18 aug 2007 kl. 12:58

Hej,
Jag skulle gärna följa med någon
och plocka svamp i Luleå med omnejd, jag är inte så bra på svampar men är intresserad av att lära mig mer.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone