Skulle bli så väldigt, väldigt tacksam om någon kunde ge tips på bra ätsvamp inom Luleå nu dessa närmaste dagar i augusti /idag är det den 13:e/ . Eftersom det var så dåligt svampår i fjol är allting slut från året innan.
Då jag är vegerarian så är svamp så bra “tillskott” för mig.
Tänkte åka mot Hertsöns skogsområden eller mot Ormberget redan i morgon.
Hittade så fin smörsopp i en av skogarna utanför Boden för två veckor sedan men vet inte vad det var för fel då de började lukta så konstigt då jag lade dem på tork, något som aldrig hänt mig förut och blev tvungen slänga dem. Kommer inte ihåg vad platsen hette men var vid en sjö och på ett kalhygge. De var helt perfekta till utseéndet MEN????????
I år verkar vara ett kanonår för Goliatmusseron om man gillar det. Jag har smakat en gång och var inte så imponerad, men är villig att göra ett nytt försök.
Har precis plockat runt Kalix och det är SÅ mycket kremlor samt sandsopp. Hittade även fina, om än lite torra, kantareller.
Lycka till!
Eller kolla här.
http://svampguiden.com/art/visa/Tricholoma_nauseosum
De jag hittade var dock mörkare, växte ibland i en stor tuva, lång och fast fot som man fick dra upp med kraft.
Det finns fler trådar om Goliaten längre ner.
Om du kollar in rapporterna så ser du lite vad som har hittats här i Luleå, själv har jag hittat en del olika kremlor samt någon pepparriska. Var ju en som lämnat in rapport om rimskivling, fårticka, blek taggsvamp samt kantareller bara för ett tag sedan =). Ska själv oxå ut i skogen å kolla idag, så får väl se vad man hittar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.