0 486 visningar

22 svar

Skröna ? skölja svamp

Stefan B

13 aug 2007 kl. 22:26

Finns det belägg på att om man sköljer svamp under rinnande vatten så försvinner smak ämnen.

0

Nina H, Sthlm norr

13 aug 2007 kl. 22:28

Ja, man får ju verkligen hoppas att det inte regnar på den i så fall….........

0

Fia A

13 aug 2007 kl. 22:32

När svampen är jordig eller mycket smutsig brukar jag skölja den, men är svampen torr och fin går det lättare att borsta. Har aldrig känt nån skillnad i smak!!

0

Brittis

13 aug 2007 kl. 22:41

Ja det är en skröna! Det går bra att skölja svampen när den är hel! Och sedan lägga på en handduk o låta torka innan man rensar. Som Nina sa, regnar det är svampen förstörd *ler*

0

RasBohlin

13 aug 2007 kl. 22:57

Sen kan väl “skrönan” ha med det att göra, att man ju vill ha bort, och inte tillsätta vätska till svampen, vid stekning och dyl…

0

Stefan malmlund

13 aug 2007 kl. 23:07

Som jag har förstått så är det väl bara att vissa svampar kan bli lite slemmiga om man lägger som i vatten för att göra ren dom. Men om de ändå ska tillagas så spelar det ju mindre roll liksom.

0

Nina A

13 aug 2007 kl. 23:32

jag tvättar av de svampar som behöver tvättas av.har aldrig märkt av smakförsämring :)

0

RasBohlin

13 aug 2007 kl. 23:37

Nog sköljer man allt ett grand, när lätjan gör sig påmind! =)

0

Jonnie

13 aug 2007 kl. 23:42

Precis, ett rejält durkslag och så under kranen och.. vips, har man sparat flera timmars våndor och pillande..
Och inte blir det mindre smak av det.

0

Elisabeth J

13 aug 2007 kl. 23:55

De blir ju tyngre om man ska sälja dem och mycket vatten i stekpannan som ska ångas bort smakämnena är ju vattenlösliga så man kan ju inte slå bort vattnet!

0

RasBohlin

13 aug 2007 kl. 23:57

Å då skulle dessa inte följa med ångan, menar du?

0

Elisabeth J

14 aug 2007 kl. 00:00

Det har jag faktiskt inte tänkt på!Det var ett intressant resonemang!

0

RasBohlin

14 aug 2007 kl. 00:02

Skall kanske tillägga att salt (som ju är vattenlösligt), ej följer med ånga! ;)

0

Jonnie

14 aug 2007 kl. 00:05

Man vattnar aldrig svamp som man skall sälja, fusk…gör aldrig jag iallafall

0

RasBohlin

14 aug 2007 kl. 00:07

Nej, det är väl direkt oförskämt att “tynga ned” grejer man tänkt sälja per kilo!?!

0

Jonnie

14 aug 2007 kl. 00:13

Just det, det är bara i ett skrå man kan hålla på med något dylikt… och det är…räkfiskare.. de fiskar, kokar och “glacerar” dvs sköljer räkorna under vatten och fryser blixtsnabbt in dem, det kan man ju få åse då man tinar en påse frysta räkor, man får ju halva Nordsjön med så att säga “på köpet”, man köper ju räkor iallafall, det är ju gott, godare än Blomkålssvamp..

0

RasBohlin

14 aug 2007 kl. 00:20

Det mest oförskämda är väl ändå när man försöker sälja gårdagens räkor som “färska”!!!
Detta går i de flesta fall vägen, dock ej då det är jag som handlar!

0

Jonnie

14 aug 2007 kl. 00:25

Eller färsk “dörjemakrill”..
i Januari, /höll på att ramla baklänges då jag såg den annonsen)

eller som Gråsejen kallades förr: Havslax..

0

RasBohlin

14 aug 2007 kl. 00:26

Hahahahhahahahhhahahaahahahhahaha!

0

RasBohlin

14 aug 2007 kl. 00:29

Kummel, kan jag däremot rekomendera:
Köp den hel.
Koka fond på “renset” och släng ihop en sås på detta.
Skär upp i kotletter och stek.
Knaperstek trattkantareller med en skvätt likör på slutet.
Njut.

/Mvh

0

RasBohlin

14 aug 2007 kl. 00:32

Kummel, kan jag däremot rekomendera:
Köp den hel.
Skär upp i kotletter och stek.
Koka fond på “renset”.
Släng ihop en sås på detta.
Knaperstek trattkantareller, med en skvätt likör på slutet.
Njut!

/Mvh

0

Totte Gbg

14 aug 2007 kl. 00:38

Ja just det ;) Det e gott:)
Nu blev jag hungrig….

0

RasBohlin

14 aug 2007 kl. 00:44

Tror jag inte, om man sköljer lite snabbt och inte blötlägger!
Tack för receptet förresten! ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone