Hejsan,
Var ute här på semestern och skulle plocka strävsoppar då jag hittade vad jag tror är goliatmusseroner. Då jag varken har någon svampbok eller har sett en goliat förut så kunde jag ju inte äta den.
Den doftade gott men inte så extremt annorlunda jag läst att goliaten ska (?) göra. Samma med smaken, god men inte så mycket jag förväntat mig. Stenhård fot dock.
Om jag nu träffat rätt för första gången efter alla kråsmusseroner så är det ironiskt att jag är utomlands. :)
Lag med en liten tegelsopp på bilden som färgjämförelse.
Så Goliat eller Krås?
I mina ögon så ser den alldeles för jämnt brun ut för att vara en Goliat. Och hur ser foten ut? Det främsta tecknet som jag tittar på är den böjda foten!Lukten på goliat är också så karaktäristisk så att man reagerar.den luktar inte som ngt annat. Men jag kan ju ha fel…speciellt med tanke på att du redan ätit av den.. vilket låter lite riskabelt i mina öron!?Du ska vara rädd om dig i svampskogen! MVH Pia
Jag smakade den bara och spottade ut och sköljde munnen. Skulle inte äta den utan att vara mer säker.
Den luktade gott men inte så att jag ramlade omkull av att den luktade annorlunda, smaken lika så, nötaktig och angenäm men inte jättespeciell.
Öringarna tog på haröra och små svarta parachute sländimitationer.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.