0 289 visningar

11 svar

Vad är detta för svamp?

carina i piteå

14 aug 2007 kl. 20:28

Hittade denna svamp när jag plockade goliatmusseron på tallheden utanför piteå?

0

Hans v E

14 aug 2007 kl. 22:15

Man skulle kunna tro att det är den sällsynta brödmusseronen.

0

carina i piteå

14 aug 2007 kl. 22:40

har aldrig tidigare sett denna svamp, fanns endast en där jag fann denna, har jag gjort bort mej nu??och plockat något sällsynt??

0

Michael Krikorev

15 aug 2007 kl. 00:15

Tror mer på någon Lyophyllum-art (tuv-/gråskivlingar).

0

Hans v E

15 aug 2007 kl. 09:17

Att hitta något sällsynt är verkligen inte att göra bort sig och plocka den måste man iband göra för att kunna identifiera den.

0

carina i piteå

15 aug 2007 kl. 09:58

Tack för svaren!
Den luktade gott dessutom,är den ätbar? har letat i mina svampböcker men inte hittat någon som liknar denna..

0

Irene A

15 aug 2007 kl. 20:48

Luktar gott? Då tror jag att det kan vara grön trattskivling, Clitocybe odora. Tveksam som matsvamp, och är den inte bestämd med 100% säkerhet, ska den förstås inte ätas. Det finns mycket giftiga arter bland trattskivlingarna som ibland kan ha liknande, behagliga dofter.

0

carina i piteå

15 aug 2007 kl. 21:59

Hej! Irene

nej jag skall inte äta den.
men vacker var den, den skimrade i grönt på hatten, som gick i brunt..

0

Irene A

15 aug 2007 kl. 22:32

Det gröna syns inte så mycket på bilderna, men när du säger att det finns grönt i den, är jag ännu mer övertygad att det är grön trattskivling. Jag har sett ovanligt mycket av den här på sistone.

0

Grön trattskivling

gunhild

15 aug 2007 kl. 22:41

Den har jag också sett och luktat på det fanns ganska många där vi gick. Jag har fotat men kan inte lägga in bilder nu. (pajad hårddisk) Det var också ovanligt gott om gallsopp och gulkremlor visst finns det mycket sånt i år?

0

Grön trattskivling

Elisabeth B utanför Umeå

15 aug 2007 kl. 22:47

Gulkremlor javisst. Vissa arter dominerar så här i början av säsongen. Har inte sett gallsopp ännu.

0

Kremleår

Irene A

16 aug 2007 kl. 17:03

Jag har inte sett någon gallsopp heller, men jag har nog aldrig tidigare sett så mycket kremlor häruppe.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone