...skall tydligen ha FYRFÄRGSEENDE, läste jag nyligen i dagspressen. Detta kan de ha stor nytta av till exempel då de plockar stenmurklor, som sägs frambringa/reflektera ett ultraviolett ljus! De kan också glädjas åt sin förmåga, om de skulle få för sig att försöka könsbestämma blåmes (Parus caeruleus)! Hanarnas blå huvud skall tydligen frambringa/reflektera UV-ljus! =)
Dessa kvinnor sägs dock ha andra problem, då de ofta upplever lågfrekvent ljus, från citrongult ner till rött obehagligt att se på!
Skulle vara intressant att veta vilken politisk inriktning dessa, smått unika, kvinnor väljer.
Kan de helt enkelt vara så att de är mer benägna att rösta blått med tanke på att de upplever rött som obehagligt..hm
Här kanske vi har en helt ny möjlighet att skylla ifrån sig om man valt fel politisk färg, “jag röstade blått för att mitt fyrfärgseende helt enkelt sade åt mej det”
Mer ögonkänsla än magkänsla alltså.
(själv—helt opolitisk)
Jag tror inte på den här blått/rött-konflikten alls!
Den verkar ju iofs vara ett effektivt sätt för makthavarna att hålla folk upptagna med ovesäntligheter…
Hur som helst verkar borgarnas väljare börja ångra sig redan första året av moderatstyre, smått skrattretande tycker jag! =)
(Själv röstar jag inte på politiker överhuvudtaget)
Nä, jag tror heller inte på konflikter, det är bara tröttande att se den pajkastning som bedrivs från de båda röd- vs blå-lägren, för att inte tala om de lokala politikerna som nagelfar vartenda beslut i lokalpressen med sina taskiga påhopp, ingen är bättre än den andre..
Man måste ge sig till tåls och vänta lite, innan man ser förändringar/förbättringar, själv försöker jag att vänta på regnet som utlovats i flera dagar, “börjar faktiskt regna här precis nu”,,,
sedan väntar jag på Karl-Johan, som jag hoppas kommer på bred front nu i slutet på Augusti
Ja du RasBohlin, vet i alla fall att när jag ser rött är jag förb… när jag ser blått är jag lugn, när jag ser gräddiskärt då är det explosion på g!
Och sen är det som så att allt som står i kvällspressen inte är sant. Däremot är fler män än kvinnor färgblinda…
Jag läste också om detta (för några månader sedan i en engelsk artikel). Vad jag förstod så kunde de inte se våglängder utanför dem som vi andra kan se (alltså kan de inte se ultraviolett). Däremot är de potentiellt bättre på att särskilja olika nyanser som för oss andra ser likadana ut.
Jag skulle kunna tänka mig att de
kan ha problem med t.ex. svampbilder i böcker som liknar originalet för trefärgsseende men för en fyrfärgsseende ter sig annorlunda.
Här har vi kanske också förklaringen till varför vissa kvinnor har så bestämda uppfattningar om vilka färger som matchar när det gäller kläder och heminreding, ofta inför oförstående makar. :-D
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.