0 194 visningar

3 svar

Mörkbrun trumpetsvamp?

Yvonne

11 aug 2005 kl. 19:37

Hej!

“Snubblade” idag på ett gäng svampar av en tillfällighet. De var svåra att upptäcka .Jag är van vid höstkantareller med dessa är ungefär lika stora och växer ihop i grupper var ej så stora och liknar svart trumpetsvamp i en bok jag har (“Svampar” av Edmund Garnweiner) men ej så svarta och inte så grå under.Har tidigare hittat svart trumpetsvamp (tror jag) men de var väldigt stora /bred hatt och luktade gott men annorlunda. Jag tycker inte att det varkar var densamma. Hatten liknar lite som höstkanatrell men har större och djupare hålighet. Ytterkanterna av hatten är liksom lite “rullade” utåt. Lukt angenäm. Hittades i Orhemsområdet, söder om Stockholm. Tror det var lövskog, bland lite gamla löv, marken lite sand-lera.

Kan man äta den?

Tacksam för hjälp.

0

Yvonne

11 aug 2005 kl. 20:17

Nu har jag kollat alla kantarellsorter i er fina databas och jag blir inte riktigt klok ändå!

Det är inte krusig kantarell, då den inte har några tydliga skivor eller åsar. Mycket otydlig förgrening snarare. Är då heller inte grå kanrarell. Påminner mest om svart trumpetsvamp men färgen är inte riktigt lika svart och inte så tydligt grå under hatten!

Har någon nå´t tips?

0

Irene A

12 aug 2005 kl. 10:02

Mitt tips är att du går in på Google
http://www.google.se/
skriver in “Craterellus cornucopioides”, och väljer bildsökning.
Där kan man se hur arten varierar i färg.

0

Yvonne

12 aug 2005 kl. 12:11

Tack Irene! Har tittat lite men är osäker. Det kan vara krusig kantarell också men kanten är mera nedrullad och så är dn mycket mörkare. Idag när de har börjat torka så har de blivit gråare.

Jag undrar främst om de går att äta då det är synd att förfaras?

Jag ska åka till landet snart . Har ingen dator där!

Tack för hjälpen i alla fall.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone