Hej!
“Snubblade” idag på ett gäng svampar av en tillfällighet. De var svåra att upptäcka .Jag är van vid höstkantareller med dessa är ungefär lika stora och växer ihop i grupper var ej så stora och liknar svart trumpetsvamp i en bok jag har (“Svampar” av Edmund Garnweiner) men ej så svarta och inte så grå under.Har tidigare hittat svart trumpetsvamp (tror jag) men de var väldigt stora /bred hatt och luktade gott men annorlunda. Jag tycker inte att det varkar var densamma. Hatten liknar lite som höstkanatrell men har större och djupare hålighet. Ytterkanterna av hatten är liksom lite “rullade” utåt. Lukt angenäm. Hittades i Orhemsområdet, söder om Stockholm. Tror det var lövskog, bland lite gamla löv, marken lite sand-lera.
Kan man äta den?
Tacksam för hjälp.
Nu har jag kollat alla kantarellsorter i er fina databas och jag blir inte riktigt klok ändå!
Det är inte krusig kantarell, då den inte har några tydliga skivor eller åsar. Mycket otydlig förgrening snarare. Är då heller inte grå kanrarell. Påminner mest om svart trumpetsvamp men färgen är inte riktigt lika svart och inte så tydligt grå under hatten!
Har någon nå´t tips?
Mitt tips är att du går in på Google
http://www.google.se/
skriver in “Craterellus cornucopioides”, och väljer bildsökning.
Där kan man se hur arten varierar i färg.
Tack Irene! Har tittat lite men är osäker. Det kan vara krusig kantarell också men kanten är mera nedrullad och så är dn mycket mörkare. Idag när de har börjat torka så har de blivit gråare.
Jag undrar främst om de går att äta då det är synd att förfaras?
Jag ska åka till landet snart . Har ingen dator där!
Tack för hjälpen i alla fall.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.