0 280 visningar

6 svar

Kremlor

Jeanette P

15 aug 2007 kl. 22:52

Måste bara få bekräftat det jag tror om dessa! Nr 1 tror jag är Guldkremla, doftar gott men smakar inte så mkt.
Nr 2 tror jag är vinkremla, den smakar nästan ingenting.
3 an är bara en Storkremla som jag ville visa =)

0

Hans v E

16 aug 2007 kl. 00:00

Ettan är typisk tegelkremla som den grånar.

0

Jeanette P

16 aug 2007 kl. 00:33

Men är tegelkremlorna så gula?
För dessa är verkligen gula på hattarna och påminner om bilderna jag har just på guldkremlan.
Tack för dina snabba svar iaf Hans vE!

0

Guldkremla!

Elisabeth J

16 aug 2007 kl. 00:52

Guldkremla har gräddfärgade skivor med kromgul egg och foten är också till större delen kromgul.
Hattens färg kan variera från riktig glänsande röd ,rödgul,och orangeröd!

Guldkremla Russula Aurea regn vid fototillfället

0

Franco Matli

16 aug 2007 kl. 09:55

Tegelkremla och Vinkremla har grånande kött (dock inte på unga ex.)
Dina 3 kremlor är bundna till tallen
medan Guldkremla kommer under ek.
Hattens färger kan variera inom samma art.Smaka alltid på dom,är dom milda är dom ätliga.Dom som har bra smaksinne kan känna att Gulkremla är en aning pepprig.

0

Jeanette P

16 aug 2007 kl. 10:06

Tack så mkt Franco!
Det stämmer att dessa tre växte på en tallhed.
Dessa var milda allihopa och den gulaktiga smakade inte pepprig.
Men nu har jag lärt mig lite mer om Kremlor, tack än en gång!

0

Franco!

Elisabeth J

16 aug 2007 kl. 10:50

Hej!

Där jag plockar mina guldkremlor finns det inte ek utan det är örtrika granskogar med kalk,jag har den i flera skogar med gran.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone