Jag är ingen stjärna men svarar ändå.
Svårt att säga om det är får eller brödticka utan att se och känna på dem,jag tror att det är brödticka den har en svag gulorange hattovansida som inte är sprucken växer också tätt tuvad rörlager och fot är vita men vid åldern blir de orangefläckiga,jag tycker att de doftar frukt. Äldre blir ofta beska!
Fårtickan har vitt svampkött och en gulvit ton hos vuxna fruktkroppar.
Svamp 2 är en taggsvamp som heter
tratt taggsvamp
Svamp 3 är en skinnticka
Ingen av 2 och 3 är matsvampar men fina att torka och ha i blomgrupper.
Nr 1 har fast vitt svampkött, på undersidan kollade jag med en lupp och det ser ut som tunna lameller och är väldigt svåra att losa från kroppen, på den största svampkroppen är den lite sprucken och har en ljusbrun färg..kanske inte syns så bra på bilden =(.
2 an % 3 an förstod jag nästan att det inte var några matsvampar, men tyckte att dom var så läckra. Tack så mkt Elisabeth för tipset och torka dom =).
Jag var tvungen att titta igen, dennagång bröt jag loss en bit så jag skulle kunna kolla ordentligt. Nog är det rör alltid..men såg först ut som lameller som gick ihop med varandra…
Tack Elisabet J för din hjälp!
P.s Jo att det var skoj och kolla med luppen, har bara en som förstorar 8 ggr..men det räcker ganska bra =) D.s
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.