0 586 visningar

10 svar

Fårticka? å så några till ??

Jeanette P

15 aug 2007 kl. 22:55

Nr ! doftar väldigt gott och växte ensligt (bara en grupp), är detta en Fårticka eller kanske en Brödticka?

Nr 2 & 3 var några svampar jag tyckte såg läckra ut, så liite nyfiken blev man ju på dem.

0

Hans v E

15 aug 2007 kl. 23:54

Ja och trattaggsvamp och skinnticka.

0

Elisabeth J

16 aug 2007 kl. 00:04

Jag är ingen stjärna men svarar ändå.
Svårt att säga om det är får eller brödticka utan att se och känna på dem,jag tror att det är brödticka den har en svag gulorange hattovansida som inte är sprucken växer också tätt tuvad rörlager och fot är vita men vid åldern blir de orangefläckiga,jag tycker att de doftar frukt. Äldre blir ofta beska!
Fårtickan har vitt svampkött och en gulvit ton hos vuxna fruktkroppar.

Svamp 2 är en taggsvamp som heter
tratt taggsvamp
Svamp 3 är en skinnticka

Ingen av 2 och 3 är matsvampar men fina att torka och ha i blomgrupper.

0

RasBohlin

16 aug 2007 kl. 00:19

Som sakokunnig på svamp, känner jag mig manad att hålla med Elisabeth om vad hon säger. =)

0

Jeanette P

16 aug 2007 kl. 00:30

Nr 1 har fast vitt svampkött, på undersidan kollade jag med en lupp och det ser ut som tunna lameller och är väldigt svåra att losa från kroppen, på den största svampkroppen är den lite sprucken och har en ljusbrun färg..kanske inte syns så bra på bilden =(.

2 an % 3 an förstod jag nästan att det inte var några matsvampar, men tyckte att dom var så läckra. Tack så mkt Elisabeth för tipset och torka dom =).

0

Rörlager eller porer!

Elisabeth J

16 aug 2007 kl. 01:04

Hej igen!

Bra att du kollade i lupp visst är det roligt!
Lameller = skivor
porlager eller rör= små hål som finn hos tickor och soppar.

När man tittar i lupp kan man se vissa karaktärer på formen av rören!

0

Rörlager eller porer!

Jeanette P

16 aug 2007 kl. 08:40

Jag var tvungen att titta igen, dennagång bröt jag loss en bit så jag skulle kunna kolla ordentligt. Nog är det rör alltid..men såg först ut som lameller som gick ihop med varandra…
Tack Elisabet J för din hjälp!

P.s Jo att det var skoj och kolla med luppen, har bara en som förstorar 8 ggr..men det räcker ganska bra =) D.s

0

Anders Öberg

16 aug 2007 kl. 17:55

Det är nog fårticor du hittat.Dessa blir med stigande ålder gulgröna på fot och rörmynningarna vid tummning.Brödtickan ofta orangefärgad fotbas.Du kan även hetta upp dessa,och är det fårticka blir bitarna gula,är det brödticka blir dom vita.

0

Fårticka-gul-svart

gunhild

16 aug 2007 kl. 18:02

Det sägs att om man tillreder fårticka i en gjutjärnspanna så blir den svart. Denna färgändring som orsakas av järnet använder man sig av när man ska färga fårtickan och använda den i leverpastej, en billigare ersättning för tryffel.

0

Fårticka-gul-svart

Franco Matli

16 aug 2007 kl. 18:07

Jag tror också att dom i första bilden är Fårtickor som har svamplukt medan Brödtickans lukt är syrlig och har en annan portament (sätt att växa).Troligtvis blev färgerna i bilden lite åt röd.

0

Fårticka-gul-svart

Anders Öberg

16 aug 2007 kl. 18:09

Ja det stämmer.Glömde i hastigheten bort denna tillredning.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone