Jag visste att jag hade hittat tickor när jag plockade svamparna, men vilken hade jag ingen aning om. Hemma med boken kom jag fram till tallgråticka. Kan det stämma? De växte på sandmark med ung tallskog i norra norrland. Enligt den Nya Svampboken skall den ha mild smak. Någon som provat?
ja det tallgråticka du hittat.
Nu vet jag inte syftet med att du plockat dessa,det är förvisso en mycket bra färgsvamp som får vacker gönaktig färgnyans,men den är numera klassad i kategori 4 vilket innebär att arten indikerar höga naturvärden inom området ,och därmed hänsynskrävande.Så därför bör man nog låta dess stå kvar.
Syftet var att laga till svampen.
Jag citerar Nya Svampboken, “Sällsynt utom på sandiga tallhedar i Norrland, där den vissa år kan vara allmän”, och “Där den växer sparsamt bör den plockas med försiktighet”.
Svampen växte i mängder på ett ca.30 år gammalt gigantiskt hygge, ett monokultur av unga tallar. Jag plockade några, men ett så försvinnande litet antal jämfört med vad som fanns, att man skulle kunna säga att jag inte har plockat några.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.