eller vad ?
Eftersom jag har svårt att ta bilder på så små svampar försöker jag beskriva den.
Hatten är svart , ca 7 - 8 mm och skivorna är ljusgrå och glesa.
Foten är också mörk, kanske mera åt blåsvart och ungeför 2,5 cm hög.
Den växte i gräset vid en gammal stig. Hittar ingen sådan beskriven i böckerna, någon som vet ? Bifogar dåliga bilder
Det är en rödskivling, närmare bestämt en “nopping”.
Eventuellt en varietet av blånopping, Entoloma chalybaeum. Unga hattar brukar vara nästan svarta på dem, och då har skivorna också en blå ton.
http://www.photomyco.net/champis/entoloma_chalybaeum_(yd)_1.htm
Nopping, jaha.Hur skiljer man noppingar och hättar ifrån varandra ?
Ser att det finns en som heter ” svartblå rödskivling “, är det den tror du.
Bilden på svamparna du skickade ser ju väldigt blå ut i jämnförelse med den jag såg.
( tänk om man kunde ta sådana foton ändå.)
Svartblå rödling tror jag inte att det är, eftersom den är så liten och hatten ändå utslagen.
Vad jag inte kan se på bilden, är om hatten är en aning fjällig/noppig, men när man har spanat in svarta “non-stop” i en gammal gräsmatta eller gräsbevuxen vägkant, brukar det kunna vara blånoppingen.
Noppingar är en grupp av rödskivlingar (rödsporiga), som liknar hättor (vitsporiga).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.